hoe hoog zweef je na de afsprong boven de baan of is er een site over met een tekening en maten van de vlucht

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
6.5K

Antwoorden (2)

Hier zo een diagram voor de Olympische spelen in Chamonix in 1924.
AWM
14 jaar geleden
De hoogte is afhankelijk van een aantal factoren, waarbij de afzet vanaf de schans de belangrijkste is.

Skispringen bestaat eigenlijk uit vier onderdelen:
- Aanloop: de springer maakt snelheid door zijn aërodynamische houding
- Afzet: de knieën en lichaam worden gestrekt in een snelle soepele en aanvallende beweging
- Vlucht: Begin jaren '90 is de V-stijl geïntroduceerd, die de jury in eerste instantie als lelijk beschouwde en dus minder punten waard vond. Bij de V-stijl houdt de skiër de ski's met 'de hakken' bij elkaar en vormt zo een v. Het lichaam bevindt zich, voorovergebogen, tussen de ski’s in. Zo wordt maximaal wind gevangen en wordt de skiër verder gedragen.
- Landing: de ski's gaan in telemarkpositie; de ene voet voor de ander en de knieën gebogen om bij de landing te remmen (zo'n landing is ook beter voor de knieën).