Wat is een pond (met betrekking tot de handboog)?

Dit is misschien een beetje rare vraag, maar ik weet niet goed hoe ik het uit kan leggen ;) Ik moet in ieder geval een natuurkundige analyse van een beweging maken: verticaal boogschieten. Daarbij moet ik dus ook rekening houden met de veerkracht in de handboog etc. Ik (als scholier die niks van boogschieten af weet) heb echter geen idee hoe het allemaal zit met bepaalde krachten op de boog. Ik heb bijvoorbeeld gelezen dat de spankracht op een handboog vaak niet hoger is dan 50-60 pond is. Maar wat is een pond? Hoe is dit makkelijk om te zetten in een meer bruikbaar iets, zoals een kracht in Newton? En nog een extra vraag: hoeveel spankracht kan er op een gemiddelde handboog staan?

Dit zijn veel vragen, maar ik hoop dat er iemand is die er een beetje verstand van heeft, of eventueel handige informatie links heeft.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport
1.7K

Het beste antwoord

Een pond is een oude eenheid van massa, die over het algemeen 500 gram inhoudt.
Oftewel, de pond is eigenlijk een maat voor een gewicht.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pond_(massa)

50 pond is dus 25 kg.
Dat is als het ware het gewicht wat je moet verplaatsen om de boog aan te spannen.
Met een handboog is dat nog wel te doen, 25 - 30 kg aanspannen.
De spankracht is de kracht waarmee men de pees naar achter moet trekken als de boog tot de schietspanning wordt gerekt. Aangezien deze bij een kruisboog veel groter kan zijn dan de schutter kan opbrengen (150 pond is 75 kg aanspannen)
hebben zulke kruisbogen meestal een hulpmiddel om ze te spannen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruisboog#Het_spannen_van_de_kruisboog
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kom je dus per pond op ongeveer 5 Newton.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zal waarschijnlijk wel een angelsaksiche pond zijn, die is 0.45359237 kg en daarom 1 pound force = 4.44822162 newton
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt! Ik had niet verwacht dat het gewoon het gewicht was in principe :P Hier heb ik zeker wel wat aan. :)