Kan ik een hardloopsessie van ong. 30 min. vervangen door touwtje springen?

Heeft dit qua spieropbouw/conditie hetzelfde effect en hoelang moet je springen om hetzelfde effect te hebben als 30min. hardlopen (5km/h)?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

Hardlopen 5 km/h. Dat is meer wandelen. Ben je intensief aan het touwtje springen of juist 'normaal' tempo?

Touwtjespringen net als hardlopen?
Touwspringen maakt deel uit van de zogenaamde plyometrische training. Het doel van deze training is om in een zo kort mogelijke tijd een grote hoeveelheid kracht te genereren. Vooral de snelle (type I) spiervezels worden hierbij geactiveerd. Het lichaam maakt gebruik van ‘voorrek’ om meer kracht om te kunnen zetten. Net zoals de achterwaartse beweging wanneer je een bal ver wilt gooien, veert het lichaam licht in om vervolgens hoger uit te komen. Een voordeel van touwtjespringen is dat het ook het bovenlichaam traint. Zowel je schouders als armen en rug worden aan het werk gezet. Bij hardlopen is dat veel minder.

Hopelijk ben je hiermee geholpen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Haha, sorry. Bedoelde 10km/h, maar 5km per 30 min.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ok, dankje! Leuke variatie.