Hoe komt het, dat waneer je spuugt in je duikbril, je venster niet/minder beslaat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
5.3K

Antwoorden (6)

Door te spugen maak je de ruimte al oververzadigd... Dan beslaat hij niet verder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies jelle...
Je spuug bevat eiwitten en enzymen. Door de duikbril goed in te smeren beslaan de glazen niet meer.
Veel duikplezier!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spuug verlaagd de oppervlakte spanning van vocht (De water moleculen hangen niet zo sterk meer samen). Daardoor vormen zich niet van die hele kleine duppeltjes, maar grotere druppels / films die naar beneden glijden langs het glas.

In de practijk werkt het echter niet ideaal. Een druppeltje wasmiddel erin wrijven heeft hetzelfde effect, maar is wat effectiever.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast spuug kan je je bril ook eens insmeren(binnenkant) met tandpasta, Hier bij kun je wel spuug blijven gebruiken maar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de zwemvereniging waar onze kinderen waterpoloër zijn, slingeren ze de brilletjes gewoon even in het zwemwater en daarom denk ik dat het gewoon nat maken voldoende is.
Ik heb het spugen nog nooit gezien.
Misschien is dit voor een duikbril anders ?!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
spugen in de duikbril alleen werkt niet goed,door het speeksel in de bril te verdelen en daarna onder te dompelen in het water krijg je een dunne film water in je bril die geen drupels vormt waardoor je gezichtsveld verstoord word en omdat je lenzen volledig nat zijn kan er zich geen condens meer vormen en blijft je zicht heler.