Hoe kan ik in drie weken zorgen dat ik 3km kan hardlopen in max. 15:45?

ik heb over drie weken op donderdag 21 maart een toelatingstest op het cios.
nu is het zo dat ik drie maanden niet heb kunnen sporten vanwegen een liesblessure, deze is echter weg maar ik ben nog wel mijn conditie aan het opbouwen, want je merkt dat je conditie ontzettend hard achteruit gaat als je niks doet.
vandaag heb ik die 3km gerent en dit in een tijd van 18:29.
heeft iemand hier tips voor zodat ik mijn conditie zo snel mogelijk kan verbeteren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
7.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoofd hoog houden tijdens rennen, borst vooruit, grotere stappen zetten en drinken mee voor onderweg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5:15/km moet goed te doen zijn. Dus elke week moet er één minuut van af... om de dag 3 km lopen en jezelf goed verzorgen (rust = rust)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt 3 weken de tijd om die 3 km binnen de aangegeven tijd te lopen. D.w.z. dat je voor iedere km 5 minuten en 15 seconden de tijd heb. In principe mag dit geen probleem zijn voor iemand die op het CIOS toegelaten wil worden. Die 3 km is ook weer niet zoveel. Het gaat eigenlijk om een verlengde Coopertest. Jou probleem is puur je vorm op tijd terug te vinden vanwege die blessure die je hebt gehad.
Ik neem dus aan dat je voor die blessure geen problemen had om de tijd te lopen.
Gewoon relaxed blijven. Veel stretchen, veel interval testjes tussendoor inlassen, 3 keer per week 3 km lopen en niet te veel op de tijd letten, 1 keer per week 5 km lopen (super relaxed) en minimaal 1 dag in de week lekker niks doen (desnoods een beetje rekoefeningen).
Laatste week ga je pas tegen de klok lopen en zul je zien dat het heus wel gaat lukken.
Sterkte en veel succes...

Het beste antwoord

Als je sportief bent aangelegd moet dit geen probleem zijn. Je huidige snelheid is nu 9.7 km/h (3000/ 1109 (sec) x 3.6). Dit moet naar min 11.42 km/h (3000/945 x 3.6). Dit moet goed te overbruggen zijn, aangezien je aangeeft dat je 3 maanden niet hebt kunnen sporten. Dit omdat je dan nog in korte tijd veel progressie kan maken. Ik zou niet aanraden 3 dagen achter elkaar te gaan rennen. Dit omdat je een blessure hebt gehad, ik zou daarom om de dag aanraden. Belangrijk ik om in de komende drie weken niet te drinken of roken en genoeg slaap te pakken. Met interval training kan je het snelst je loop tempo omhoog krijgen. Interval is bijv, 1 minuut voluit, dan 2 minuten rustig. Ik zou aanraden om dit af te wisselen met een loop van 3 tot 4 km. Doe vooral veel warming up en loop minimaal 12 min uit en doe rek en strek oefeningen. Als je weer last krijgt van je lies ben je verder van huis. Door bijv 4 km te lopen inplaats van 3km krijg je meer duurvermogen, en kan je 3 km ook weer op een hoger tempo lopen. Er zijn heel veel sites waar nog veel meer tips op staan. Succes!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor dit antwoord hier kan ik veel mee.

Andere antwoorden (1)

Training is natuurlijk de eerste voorwaarde voor goede sportprestaties, op de voet gevolgd door een goed uitgebalanceerde voeding en voldoende vocht. Koolhydraten, vetten, eiwitten, vitamines, mineralen en spoorelementen, zorgen dat je voldoende brandstof hebt om optimaal te presteren. Bouw je training iedere dag op, let daarbij op je hartslag en je temperatuur, die stijgen tijdens het lopen. Bouw je schema met 5 minuten per dag op en hou je daaraan, ook al kun je nog doorlopen, doe ook stretch en rek oefeningen tussen het lopen door, dan ben je goed voorbereidt op je test.

Toegevoegd na 1 minuut:
3 Dagen trainen, 1 dag rust.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om de dag trainen is veel beter dan 3 dagen.achtereen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het goed opbouwt, daarbij verantwoord eet en drinkt en zorgt dat je voldoende brandstoffen in je lijf hebt, langzaam inloopt en aan het eind langzaam uitloopt,je rek en strekoefeningen doet, dan kun je 3 dagen achtereen trainen. Je moet je daarbij niet op de kilometers, maar op de minuten trainen. Moon heeft maar 3 weken de tijd.