EPO is een exacte kopie van een hormoon dat normaal gesproken door het
menselijk lichaam in de nieren wordt aangemaakt.
EPO stimuleert de aanmaak van rode bloedcellen in het menselijk lichaam
én verhoogt het totale bloedvolume, bij gebruik van EPO komt er dus meer bloed in het lichaam.
Rode bloedcellen zorgen voor het vervoer van zuurstof door het menselijk lichaam
en sporters met meer rode bloedcellen kunnen hun spieren dus beter voorzien van zuurstof.
Een sporter die EPO gebruikt zal minder snel last hebben van spierverzuring
(meer melkzuur in de spieren dan zuurstof) dan een sporter die géén EPO gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Epo is een stofje waardoor het bloed meer zuurstof kan opnemen. je lichaam kan zelf zuurstof aanmaken als je op een zuurstof arme plek bent zoals een hele hoge berg.
Omdat je lichaam meer zuurstof opneemt kun je ook betere prestaties op sportniveau leveren.