Ik fitness 3-5x in de week is het verstandig om creatine erbij te nemen?

Ik fitness al een tijdje en ik wil graag breder en sterker worden.
ik neem al eiwit shakes, is het verstandig om creatine erbij te kopen of is dat overbodig?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
7.3K
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik neem aan dat je voeding ook al in orde is? Voldoende eiwitten etc.

Antwoorden (4)

Creatine geeft je spieren een "boost" in herstel en training. Dus het maakt niet uit hoe vaak je sport, alleen moet je wel je spieren voldoende rust geven.

Toegevoegd na 22 seconden:
Dus je kan het wel gebruiken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Creatine zorgt ervoor dat je spieren sneller herstellen na het sporten. In feite zodat je dan sneller weer kan gaan sporten en dan dus bijvoorbeeld sneller breder wordt.

Indien je met je huidige schema goed kan trainen (dus zonder belachelijk veel spierpijn, dat je de volgende training eigenlijk niet goed kan uitvoeren); kan je met creatine bereiken dat je nog net iets zwaarder kan trainen.
En indien je nu eigenlijk iets te zwaar traint, kan je met creatine ervoor zorgen dat je de trainingen dan net wel aan kunt.

Oftewel: je kan het zeker gaan gebruiken.
En maak dan ook een keer gebruik van de instructeurs op de sportschool, die samen nog eens het schema kunnen doorlopen.
Ook kan je dan tips krijgen hoe oefeningen echt moeten. (komt veel voor dat mensen oefeningen wel doen, maar 'hulpspieren gebruiken, waardoor je eigenlijk effectief wat effect verloren laat gaan).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, is goed te gebruiken. Wel is het beter na een aantal weken dat je even pauzeert. Dus stoppen met creatine, waarnaar je weer verder kan gebruiken
Ik gebruik Triplex, waar Creatine ook in zit..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet hoe lang je traint, maar ik neem aan dat je enige ervaring hebt met fitness zelf. 3-5x per week trainen is perfect om effectief te trainen en snelle resultaten te behalen (hou dit lekker vast zou ik zeggen).
Toch zou ik je aanraden om te informeren over de soort/merk creatine die je gaat gebruiken. Veel mensen beseffen niet dat sommige producten totaal geen effect hebben (en dat geldt niet alleen voor creatine poeder, maar ook voor eiwitshakes en creatine pillen). Meestal wordt dat in Amerika geproduceerd.
Daar (waar de regels anders zijn) mogen ze geen supplementen maken waar je bijwerkingen van kan krijgen. Maar in 'hun' regelement, staat nergens dat je supplementen niet mag verkopen wat niet effectief is. Dus als je een product koopt, weet dan wel zeker dat ze wel werken (je kan overal op verschillende forums opzoeken wat de gebruikerservaringen zijn). Wat ik jou aanraad, is om supplementen te bestellen bij 'Eigenkracht'. Zij verkopen zuivere producten wat optimale resultaten boekt, zonder dat er troep in zit.

Ik zal je even uitleggen hoe je het moet gebruiken.
De eerste 5 dagen raad ik je aan om elke dag 3 (volle) theelepels (verdeeld over de hele dag) creatine poeder in te nemen. Dit is de zogenaamde 'oplaadfase'.
Na die 5 dagen, neem je maar 1 (volle) theelepel per dag.
En dit bij elkaar 6 weken.
Na die 6 weken wordt er aangeraden om 2 weken te stoppen met creatine.
Na die twee weken, begin je weer opnieuw met een nieuwe sessie (weer oplaadfase etc.).

Creatine is op zich niet schadelijk voor je lichaam. Je eigen lichaam maakt doormiddel van voeding, zelf creatine aan. Dus waarom zou het schadelijk voor je lichaam zijn als je lichaam het zelf aanmaakt?
Verder merk je na ongeveer 1 sessie al meteen het verschil in lichaamsgewicht, kracht en sneller herstel. Maar 1 ding. Als je overweegt om op een gegeven moment te stoppen met creatine (misschien omdat je geen tijd meer hebt om op tijd je poeder in te nemen bijvoorbeeld), dan moet je niet meteen stoppen. Probeer het af te bouwen (van 3 lepels naar 2 lepels, van 2 naar 1, van 1x p dag naar 1x per 2 dagen etc.
Toen ik het gebruikte, kreeg ik een blessure. Ik was in topvorm en kreeg een schouderblessure. Ik stopte meteen met creatine en ook met trainen. Na 1 week zag ik niks meer en was al mijn massa weg. Ik kon er wel om janken.

Misschien wel goed om te weten: In het begin gaat je spierkracht toenemen, maar je pezen groeien minder snel. Dus pas niet TE zwaar, omdat je de adrealine hebt,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn verhaal nog niet afgemaakt! Dus niet TE zwaar trainen, omdat je adrealine of te veel dicipline hebt, maar gewoon rustig aan (maar wel iets zwaarder dan normaal, maar niet véél zwaarder).