Dat is natuurlijk afhankelijk van het type bal dat wordt gebruikt. De algemene regels zijn:

Voor de bal gelden er heel strikte regels. Je mag niet spelen met een bal die te groot is of die niet hard genoeg opgepompt is. Eigenlijk zijn alleen de kleur en de motieven vrij. Doelmannen worden daardoor vaak verrast: ze zijn amper gewend aan de optische effecten van de motieven op de bal en bij een andere wedstrijd worden ze weer geconfronteerd met andere effecten. De bal moet in ieder geval een omtrek hebben tussen 68 en 70 cm. Bij het begin van de wedstrijd moet de bal tussen 410 en 450 gram wegen en de druk moet altijd tussen 600 en 1100 g de vierkante cm zijn. Als de bal tijdens de wedstrijd beschadigd wordt, wordt de wedstrijd stilgelegd en wordt er verder gespeel met een bal op de grond. Alleen de scheidsrechter beslist of de bal vervangen moet worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je blaast een nieuwe bal het beste de eerste maal op met een overdruk. Dit wil gewoon zeggen dat je de bal op ongeveer 1.0 opblaast in plaats van de gebruikelijke 0.7-0.8! Zo kan de bal zo snel mogelijk zijn gewenste ronding afgeven.
De volgende keer dat je de voetbal gaat oppompen, kan je de bal op de gebruikelijke druk van 0.7 of 0.8 brengen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de buurt van het ventiel staat namelijk aangegeven
hoeveel druk er op de bal mag staan.
Bij de ene bal is dat tussen de 0,8 en 1,0 bar.
Bij een andere (bijvoorbeeld de Derbystar bal waarmee in de Eredivisie wordt gespeeld ) ligt dit tussen de 0,6 en 0,8 bar.
(zie bron)

Toegevoegd na 38 minuten:
Dit is nog een interessante site om te kijken
welke testen ze allemaal op een bal doen.