Hebben sit-ups op bed hetzelfde effect als sit-ups op een harde ondergrond?

Heb regelmatig geprobeerd om sit-ups op een harde ondergrond te doen. Ook op een vloerkleed en op een mat etc. Echter krijg ik altijd pijn aan mijn ruggenwervel als ik dit op een harde ondergrond doe.
Dus de vraag, sit-ups op een bed? Ja/nee? (Ook informatie over eventuele verhoogde kans op blessure is welkom)

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
5.6K

Het beste antwoord

Op een bed gaat ook. Is wel wat minder zwaar en je spieraanspanning is ook een beetje anders iets minder geconcentreerd op je buikspieren, je zijspieren doen dan meer mee.

Heb dat ook tijden gedaan. Ben op een gegeven moment echter op de grond gaan liggen om het wat zwaarder te maken (om er ook minder lang mee bezig te hoeven zijn). Ik gebruik daar rubber/sileconen achtig matje voor.

Ik kan me trouwens ook goed voorstellen dat het een stuk onaangenamer voor je rug is als je geen goede voetensteun gebruikt. Je kunt bv zo'n chin-up bar laag in een deurpost monteren.
(zoiets bedoel ik dan http://www.amazon.com/ProSource-Heavy-Doorway-Chin-up-Pull-Up/dp/B0062YVB4W/ref=sr_1_7?ie=UTF8&qid=1352579001&sr=8-7&keywords=chin+up+bar )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is het zelfde effect en het is zelfs iets zwaarder omdat je wegzakt dus net iets meer kracht moet gebruiken. En het is natuurlijk.fijn voor je rug, dus blijf het maar doen.