Wat te verwachten van sporten en fitness, zonder veel meer te gaan eten of shakes te nemen?

Toen ik 18 was had ik n erg goede conditie en sportte ik veel, maar door omstandigheden ben ik moeten stoppen met sport.

Nu, 10 jaar later, ben ik redelijk wat bijgekomen en wil mijn gewicht terug op pijl krijgen. Sinds een maand ben ik terug aan het sporten (2x per week fitness en rond de 75km per week fietsen).

De kilo's vliegen er vanaf, maar nu wil ik ook wat breder worden. Is het mogelijk om wat breder te worden, en spieren te krijgen, zonder dat je shakes neemt of 6x per dag eet? Dus enkel met sporten?

Alvast bedankt!

Mijn lengte is 182cm en weeg 80kg

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

het is lastig om af te vallen. met zoveel cardio en ook spieren kweken. Als je echt breder wil worden zonder shakes / meer eten moet je je focus meer leggen bij krachttraining dan cardio. ikzelf doe ook alles zonder shakes of super veel eten. En het lukt goed. je word wel goed breed en sterk maar het is wel doorbikkelen. Je moet een goed trainingschema voorbereiden met een specialist en dan 3 / 4 keer per week spiermassa kweken. dan boek je super snel resultaat. Maar als je een goed lichaam wilt raad ik je repeats aan. Dat houd in dat je veel herhaling doet maar niet super super veel gewicht. setjes van 12 / 12 / 10 / 10 is hier wel oke je kunt ook de setjes aanpassen. Verder kun je ook spiermassa kweken voor kracht dan pak je setjes van 8 meestal. En dan pak je echt je top en over de top. het ligt behoorlijk aan zelfdiscipline. Waarschijnlijk kan je sportschool hier ook goed bij helpen. Vergeet niet dat rust ook net zo belangrijk is als training.

Met een goed krachtoefeningsschema is heel veel te bereiken, je moet alleen wel doorzettingsvermogen hebben en dagelijks oefenen en het ook op de juiste manier doen. Voeding zoals eiwitten, creatine en koolhydraten, enzovoort, kunnen louter ondersteunend werken. Wees er verder erg voorzichtig mee en put het lichaam niet uit; Het is normaal op een opbouw te hebben in je oefenschema en niet voor te snel resultaat te willen gaan. Trek er gerust een paar jaar voor uit voordat je mooie, zichtbare spieren hebt en dan is het ook nog eens genetisch bepaald en het is niet wijs om hieraan te gaan rommelen met allerlei zooi die je kunt slikken.

Met sporten kun je uiteraard aardig wat bereiken, en dat heb je zelf ook al gezien, gefeliciteerd met de verloren kilo's. Maar als je echt breder wilt worden en meer spieren kweken, moet je zorgen dat je training specifieker en intensiever word. En daarnaast moet je ook je voeding aanpassen voor optimaal resultaat. Je snapt zelf ook wel dat je spieren niet kunnen groeien als ze niet de juiste voedingsstoffen krijgen. Je hoeft echt niet aan de shakes, maar probeer wel om gezonder te gaan eten. Minder junkfood, koekjes, hevig bewerkte producten, frisdrank etc. Meer groente, fruit, volwaardige koolhydraten en vooral eiwitten. Eigenlijk zou je per dag 1,5-2 gram eiwit per kg (gewenst) lichaamsgewicht moeten eten voor spieropbouw. Dit kun je over het algemeen uit gewone voeding halen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100