Moet een Olympische sporter een medaille inleveren als hij later op dezelfde Spelen een medaille pakt, maar daarbij doping heeft gebruikt?

Rondom de eerste wedstrijd van de sporter was deze dus 'clean', maar een week later bij een andere wedstrijd die los staat van de eerdere, wordt hij betrapt op het gebruik van verboden middelen. Moet hij dan ook de eerder gewonnen medaille inleveren?

(Dat hij de medaille moet inleveren die hij won 'onder invloed', is een logisch gegeven.)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
1.1K

Antwoorden (2)

Als hij (of zij) daar niet bij betrapt is hoeft dat niet, er is namelijk geen bewijs voor (ook al is de sporter natuurlijk verdacht). En een verdacht is onschuldig tot het tegendeel is bewezen
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, in Londen 2012 was dat in elk geval zo. Dit staat in de officiële regels:

"A violation of these Rules in Individual Sports in connection with Doping Control automatically
leads to Disqualification of the Athlete’s results in the Competition in question, with all other
consequences, including forfeiture of any medals, points and prizes."

Behalve de medailles, verliest de sporter dus ook de behaalde resultaten, punten en andere prijzen verdient in de competitie.

Hieronder een link naar de anti-doping regels van de Olympische Spelen in 2012.

Toegevoegd na 2 minuten:
*verdienD in de competitie.