Zijn er gevaarlijke onderwaterstromingen in het Amsterdam-Rijnkanaal?

Van plan om van een paar bruggen te springen in het water, maar onzeker over het water. Ook een bepaald tijdstip wanneer het water het kalmst is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
1.8K

Antwoorden (2)

Ja, er zijn zeker gevaarlijke onderwaterstromen bij het Adam-Rijnkanaal. Stromen waar niet tegen te zwemmen valt. Zeker niet als je, door te springen van grote hoogte, diep onder water terecht komt.

Maar er zijn meer gevaren. het kanaal wordt erg druk bevaren door de scheepvaart. Ook dit brengt grote risico's met zich mee voor zwemmers en voor het scheepvaartverkeer.

De wetgever heeft daarom bepaald dat springen van de bruggen verboden is. wees dus verstandig en kies gewoon een duikplank in een echt zwembad als je kekke sprongen wilt maken.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tsja, een aantal decennia geleden waren dit soort dingen vrij normaal en vooral zwemmen in het kanaal werd massaal gedaan. En springen in een zwembad geeft niet dezelfde kick, toch bedankt voor de reactie. Zal wel gaan springen bij kalm water.
Dat van die stromingen is volgens mijn bescheiden mening niet erg bedreigend voor een geoefende zwemmer. Stel dat het kanaal 8 m diep met een stroming van 1 m/s recht naar beneden is dan moet de stroming ook binnen de 8 seconden weer stoppen. Kortom, je komt gewoon altijd weer boven, want het water is simpelweg niet diep genoeg. Hetzelfde verhaal gaat ook op voor eb en vloedstromingen langs onze kust, die langs het strand ook niet erg bedreigend zijn omdat ze voor 99% parallel aan het strand lopen. Zolang je niet in paniek raakt en niet recht tegen een stroming in begint te zwemmen dan is er weinig te vrezen.