Rugklachten door trampolinespringen?

ik heb sinds kort een trampoline in de tuin. Ik vond het zo leuk dat ik sinds het eerste weekje volop op de trampoline het gestaan. Maar na een paar dagen heb ik last van mijn
rug gekregen. Het is nu een week al aan de gang, en het blijft maar en wordt niet echt minder. Ik ben nu bang dat ik een blessure oploop. Ik doe namelijk aan hardlopen (ik train 4 keer in de week, maar dat kan nu ook niet meer) en ik mag in september naar het NK toe. Ik ben bang dat ik nog steeds last van mijn rug heb. hebben jullie hier ervaring mee? hoelang zoiets kan duren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
17.4K

Antwoorden (4)

ik heb thuis al jaren een trampoline en sprong er in het begin ook uren op. Ik heb nooit last van mijn rug gehad.

Doe je bepaalde trucjes op de trampoline? Misschien dat je daarbij dan verkeerd op je rug neerkomt? Het kan ook zijn dat het van iets anders is dan de trampoline? Misschien moet je daar eens over nadenken?

Raadpleeg anders zeker eens een dokter. Dan weet je zeker of je een blessure hebt opgelopen of niet.
De dokter weet vast raad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo'n trampoline in de tuin is slecht voor je rug en eigenlijk vooral bedoeld voor kinderen om mee te spelen. Zonder vangnet aan de zijkant ook nog levensgevaarlijk.

Als je rugpijn hebt worden doorgaans pijnstillers voorgeschreven zoals paracetamol om te voorkomen dat je je rug door de pijn niet gaat gebruiken en het alleen maar erger wordt.

Om goede spieroefeningen te krijgen kan je een afspraak maken met de fysiotherapeut.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nu overdrijf ik wel een beetje met "slecht voor je rug". Dat hangt er erg vanaf hoe je springt. Met verkeerde techniek kan het erg belastend zijn, bijvoorbeeld als je steeds op je knieën landt in plaats van op je billen.

En voor salto's is een tuintrampoline wat minder geschikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk in 1 keer te veel gesprongen. Ik denk zelf dat je lichaam er eerst aan moet wennen ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk is het overbelasting en vaak wordt spierpijn in de rug ook gezien als rug klacht. Spierpijn gat vanzelf over en wat betreft het hard lopen zou ik dat even
Laten rusten en gaan wandelen maar dan wel de gelijke afstand als het hardlopen maar wel met een stevige pas.