hoeveel bleekwater moet er in een zwembad met 3000 liter water?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
48.5K

Antwoorden (3)

Meestal staat dit aangegeven op de kan waar het chloor in zit, en je hebt sowieso test strips nodig om dit met regelmaat te controleren.

Een ander manier van chloor is het gebruik van een zout elektrolyse apparaat, je hoeft dan alleen flink wat zout 1 kg per 275 liter water toe te voegen en het zout elektrolyse apparaat zorgt voor de desinfecterende werking door dit om te zetten in chloor, alleen zonder het gevaar van uitgeslagen vlekken in de kleding en dat het irriterend is voor de huid/ogen

Voordeel van Zout water is nooit een groen troebel zwembad, en ik spreek uit ervaring aangezien ik dit zelf gebruik.
Mijn buurman heeft een gewoon chloor zwembad en is ieder jaar min 2 dagen bezig om dit helder te krijgen, ik hoef er nooit naar om te kijken, wel zoals altijd regelmatig controleren op de juiste waardes

Toegevoegd na 3 minuten:
De ideale Chloor waarde ligt rond de 1.5 g/m3

Toegevoegd na 7 minuten:
De minimumhoeveelheid vrij beschikbaar chloor (VBC) in het zwemwater is gesteld op 0,5 milligram per liter water. De pH, deze hoort tussen 6,8 en 7,8 te liggen) van het water. Er geldt een bovengrens van 1,5 mg/l. Bij gebruik van cyaanuurzuur (een stabilisator) geldt een onder- en bovengrens van 2,0 respectievelijk 5,0 mg/l. Ook voor openluchtbaden en overdekte bassins met een wateroppervlak van minder dan 20 m2 geldt een bovengrens van 5,0 mg/l.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen.
In een zwembad gaat speciale chloor (tabletten of poeder meestal), en beslist NIET dat spul waar je het toilet mee schoonmaakt. Althans, niet als je van plan bent er vandaag nog in te zwemmen.

Hoeveel chloor er in moet hangt af van onder andere de mate van vervuiling en e zuurgraad. Daarvoor moet je het water testen, en aan de hand van die uitslag kun je de juiste hoeveelheid chloor toevoegen. (In de link zie je alle materialen die je daarvoor nodig hebt).

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je niet de juiste onderhoudsmiddelen wilt gebruiken / aanschaffen (al vallen de kosten voor een chloortablet, die je gewoon in een netje ofzo in het water kan hangen, best mee), verschoon dan liever gewoon het water.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat ik maar voor verschonen moet gaan?... er zijn geen chloortabletten te krijgen hier in de buurt en vandaag zeker niet
ronron1212
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vandaag zal lastig worden, ja. Maar normaliter heeft elke bouwmarkt het volgens mij tegenwoordig in huis ; daar hoef je niet meer voor naar een speciaalzaak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik moest kiezen trouwens of ik mijn kinderen zou laten zwemmen in 'slootwater' of in zelf samengestelde chemische shit, dan wist ik het wel.
Bleekwater is te gebruiken, maar gebruik geen speciale toiletreiniger (met dikmakers andere toevoegingen.
Bleekwater bevat natriumhypochloriet als werkzame stof.
In zwembaden wordt natriumhypochloriet gebruikt om het zwemwater te chloreren. Als alternatief wordt ook wel het stabielere trichloorisocyanuurzuur gebruikt. (Dit zit meestal in de chloortabletten die je in de winkel kunt kopen)

Nadeel van Natriumhypochloriet is dat het minder stabiel is, en vooral door zonlicht snel afbreekt. Dus regelmatig meten wat de chloor en pH waarden zijn.

Chloorpillen op basis van trichloorisocyanuurzuur geven de werkzame stof langzamer af, maar zijn wel duurder.

Ik gebruik zelf meestal bleekwater om het zwembad op te starten en daarna van die grote langzaamoplossende chloorpillen in een drijver.

zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Natriumhypochloriet voor meer info.