Wat is het verschil bij de OS2012 tussen een hoofdletter Q en een klein q, wanneer men zich moet plaatsen voor een finale?

Bij de Olympische Spelen zie je vaak dat een atleet zich kan plaatsen voor de finale, en soms staat er dan een hoofdletter Q en soms een kleine q. Wanneer krijgt een atleet welke Q/q?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
1.9K

Antwoorden (1)

Bij bijv speerwerpen is een kwalificatieafstand, als je die haalt mag je sowieso naar de finale en krijg je een hoofdletter Q. Omdat ze minstens 12 atleten in de finale willen haal je het niet met alleen die kwalificatieafstand en wordt dat veld opgevuld met de besten daarachter en die krijgen een kleine q tot het aantal wat ze willen hebben.

Zo ook bij loopafstanden: Q is direct gekwalificeerd, en een q op basis van tijd, er kunnen er nog snellere atleten tussen komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wist ik ook niet. Dank +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee c4th, ik wist het ook niet tot een kwartier geleden ;-)