Is er een verklaring waarom donkere mensen het beter doen met hardlopen dan blanke mensen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
20.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals Hans Teeuwen het ooit zei: "Ze hebben meer tijd om te oefenen".

Antwoorden (4)

Het is een ingewikkeld verhaal.
En vandaag werd tijdens een uitzending Olympische Spelen daar wel iets over gezegd.
Het heeft te maken met spieropbouw en vezels van spieren en met een langere achillespees.
Maar ook met het feit dat veel Afrikanen van jongs af aan gewend zijn om veel te lopen. Ook lange afstanden.

Hoe hoger het percentage sprintvezels hoe beter je kan sprinten en hoe meer duurvezels hoe meer je geschikt bent voor duursporten. Deze selectie wordt spiervezeltypering genoemd.
Volgens de logica zou de negroïde atleet dus veel sprintvezels kunnen hebben in vergelijking tot een blanke of Aziatische atleet.
Maar deze veronderstelling is ook weer discutabel, want ook op de langere loopafstanden wint zelden een blanke.

De verklaring ligt waarschijnlijk in het feit dat sprinters meestal Amerikanen zijn, die van oorsprong uit een ander gebied in Afrika komen dan de Afrikaanse lange afstandlopers.

Een andere verklaring komt van Michael Johnson:
Voormalig olympisch kampioen op de 400m Michael Johnson heeft in Groot-Brittannië wat stof doen opwaaien naar aanleiding van zijn uitspraken in een documentaire over sprinters. Johnson is namelijk van mening dat donkere Amerikaanse en Caribische sprinters over een superieur atletisch gen beschikken. Dat zouden zij te danken hebben aan het slavenbestaan van hun voorouders. ‘Ik heb mijn leven lang geloofd dat mijn vastberadenheid de sleutel tot mijn succes was maar het is ondenkbaar dat mijn slavenafkomst geen enkele invloed heeft gehad.’

http://losseveter.nl/blog/michael-johnson-donkere-amerikaanse-en-caribische-atleten-hebben-een-superieur-atletisch-gen/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze zijn atletiser aangelegd.
11 jaar geleden
Daar zijn verschillende verklaringen voor.

Wetenschappers hebben verschillende redenen. Bijvoorbeeld omdat donker gekleurde mensen een andere en meer spieropbouw hebben. Ook hebben ze een lager vetgehalte. Daarnaast zijn mensen uit Afrikaanse landen gewend om in de hoogvlaktes te lopen. Daardoor hebben zij meer rode bloedcellen die zuurstof door het hele lichaam vervoeren en voeren koolzuur weer af. Andere wetenschappers zeggen dat er geen verschil is. Behalve in het onderbeen. Hoe lichter de kuiten zijn, hoe minder energie je nodig hebt om hard te lopen. En bij donkere mensen zijn de kuiten vaak smaller en lichter waardoor ze dus langer, verder en sneller kunnen lopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op National Geographic ooit een documentaire gezien waarin uitgebreid onderzocht werd waardoor Afrikanen betere duurlopers zijn dan Europeanen. Dit gebeurde door twee groepen van 15 lopers, een vergelijkbare Europese en een Afrikaanse groep, aan dezelfde tests te onderwerpen. De uiteindelijke conclusie was dat het meeste invloed op de duurprestatie de spieropbouw in de kuiten was. Afrikaanse lopers hebben dunnere kuiten en die wegen ook minder. Bij duurloop lopen ze daarom efficienter (verbruiken minder energie) en presteren daarom beter dan Europese lopers. Op de korte afstand kun je dit ook mooi zien bij Oscar Pistorius, de man met de twee been protheses. Die verzuurt minder snel en je ziet dat hij in het begin van een race achter blijft maar op het eind terug komt omdat hij veel contanter loopt.

Qua snelheid bij de sprint winnen de negroide het van de blanken volgens mij vanwege hun iets verlengde achillespees. Maar op duurlopen heeft dit, dacht ik, minder invloed.

Daarnaast wordt vaak gesproken over dat (hard)lopen in Afrikaanse landen vaak van jongs af aan gedaan wordt omdat men daar geen keuze heeft, een rol speelt. Bij het onderzoek in de eerder genoemde documentaire bleek dat geen rol te spelen en je ziet ook dat sprintnummers jaren door Amerikanen zijn gedomineerd, en dat is toch ook een heel welvarend land.

Er is een verschil in spierweefsel voor sprinten en duurloop, dat vooral door trainen ontstaat en los staat van de afkomst.

Kortom de twee belangrijkste verklaringen zijn de spieropbouw, met name in de kuiten, en de langere achillespees.