Zijn er wel eens zwemmers geweest die iets anders dan borstcrawl hebben gezwommen tijdens de vrije slag?

En mag je wisselen van slag tijdens de vrije slag, of moet je je aan de slag houden waarmee je begint? Is er ooit wel eens discussie geweest dat 100m vrij gewoon 100m borstcrawl moet worden?

(Ik heb het over wereldniveau, niet over een zwemmer bij jouw plaatselijke zwemvereniging, die voor puur amusement de vlinderslag ging doen :D)

Toegevoegd na 55 seconden:
En dan nog een: mag je een zelfbedachte slag inzetten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mrtomaat: je bent schaamteloos... je stelt 4 vragen in één !
dat is toch niet de bedoeling !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wordt er helemaal rood van :D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat dacht ik al ! :)

Het beste antwoord

Zijn er wel eens zwemmers geweest die iets anders dan borstcrawl hebben gezwommen tijdens de vrije slag?
Dat kan maar die hebben nooit kunnen winnen.

Mag je wisselen van slag of moet je je aan de slag houden waarmee je begint?
Je mag alles bij de vrije slag alleen bij de wisselslag-estafette of bij de persoonlijke wisselslag moet het vrije slag gedeelte gezwommen worden in om het even welke stijl behalve de rugslag, schoolslag of vlinderslag, maar ook daar wordt meestal borstcrawl gekozen.

Is er ooit wel eens discussie geweest dat de 100m vrij niet gewoon borstcrawl moet worden?
Dat kan best maar het gaat om het principe dat je bij een 100m vrij niet hoeft te kijken hoe iemand precies de slag doet. Het is vrij en dat moet je juist niet beknotten door daar een speciale slag van te maken. Dit gaat om de SNELSTE manier van voortbewegen in het water zonder hulpmiddelen en zonder zwemslagregels.

Mag je een zelfbedachte slag inzetten?
Ja, maar dat heeft dus geen zin, de borstcrawl is de snelste manier om vooruit te komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah, nu snap ik pas de essentie, geen gezeik wat de definitie is van borstcrawl (of een mogelijke ander slag). Anders was er nu vast een regel geweest dat je elke slag een keer je hoofd uit het water moet draaien om te ademen o.i.d.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, anders krijg je weer diskwalificatie om de één of andere reden, nu gaat het maar om 1 ding: zo hard mogelijk zwemmen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat vroeg ik me ook al steeds af, naja meer de vraag waarom de vrije slag niet de borstcrawl heet. Maar nu weet ik het :)

Andere antwoorden (2)

nee, anders dan borstcrawl is er nog niet gezwommen tijdens de vrije slag, maar dat is ook niet waarschijnlijk, de bedoeling is `zo snel mogelijk` en borstcrawl is de snelste slag!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waardoor mijn andere vraag nog relevanter wordt: Is er ooit wel eens discussie geweest dat 100m vrij gewoon 100m borstcrawl moet worden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is er ook een discipline voor borstcrawl? Want dan zou je de vrije slag wel af kunnen schaffen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mr Tomaat, bij de niet vrije zwemslagen wordt er gekeken naar hoe je die slag doet, hoe lang je dit en hoe lang je dat doet. Als het vrij is wordt daar niet naar gekeken en is het gewoon simpel: zo hard mogelijk door het water bewegen zonder hulpmiddelen. Daarom is er een 100m vrij.
je mag niet wisselen van de slag want elke soort meter heeft zijn eigen zwemtechniek . het wordt ook door iemand gekozen . en af en toe doet de computer dat . want als je een andere slag doet wat er gezegd werd word je automatisch naar de laaste plaats gezet of je wordt gediskwalificeerd . en je mag niet een zelf bedachten slag inzetten alleen als je je slag laat controleren en als je geluk hebt dan wordt het een officiële slag genoemd maar die kans is klein om precies te zeggen 0,05 procent kans dat het lukt .