Hoe oud moet zijn om mee te doen aan olympische spelen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
11.9K

Antwoorden (3)

16 jaar, de minimumleeftijd om mee te mogen doen aan de Olympische Spelen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor de meeste sporten moet je minimaal 18 jaar zijn, maar voor turnen 16, voor voetbal 23 en voor schoonspringen 14. Minimumleeftijden zijn ingesteld omdat er veel discussie ontstond. De jongste deelnemer ooit was Sonia Henie, een Noorse kunstschaatsster. Op 11-jarige leeftijd deed zij mee aan de Olympische Winterspelen van 1924.

Toegevoegd na 4 minuten:
http://www.lifestylesensation.nl/2012/07/weetjes-over-de-olympische-spelen/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
bij voetbal is de maximumleeftijd juist gesteld op 23 jaar. niet de minimumleeftijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet je ook hoe oud je moet zijn voor badminton ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je ook een site ofzo waar het opstaat ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien moet je wat betrouwbaardere sites als bron gaan gebruiken...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Alpha ben je wel zeker van die 23 jaar want volgens mij zijn er spelers die wel ouder zijn dan 23 jaar en toch meedoen aan de Spelen. Ik kan het natuurlijk fout hebben maar ik twijfel er toch aan of dit wel klopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik zie hier dat jeugd spelen tussen de 15 en 18 is dan zouden deze toch boven de 18 moeten zijn ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
alpha de MAXIMUMleeftijd bij voetbal is 23 (al mogen er geloof ik nog 3 dispensatiespelers meedoen) even goed lezen dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt me wel leuk om mee te doen eigenlijks xd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De regel is volgens mij dat spelers op het moment van kwalificatie maximaal 23 jaar oud mogen zijn. Het kan dus voorkomen dat er spelers meedoen van 24/25 jaar
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De UEFA wees het Europees kampioenschap onder 21 voorafgaande aan de Spelen aan als kwalificatietoernooi voor Europa, zodat tegenwoordig Jong Oranje deelname aan de Olympische Spelen moet zien af te dwingen. Het EK daarvan was in 2011 en toen waren alle europese spelers dus geen 23.
16 jaar en als je veel ervaring hebt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij verschilt dat per sport.
Voor de turners geldt volgens mij een minimum leeftijd van 16. Voor zwemmers zal dat niet gelden, want vandaag zwom een zekere Ruta Meilutyte iedereen naar huis op de 100 meter schoolslag.
Ruta is 15 jaar.

http://www.london2012.com/athlete/meilutyte-ruta-1065297/

Ik vond ook nog een link van wiki-answers over de minimum-leeftijden per categorie, maar aangezien er geen link bij staat naar officiele documenten en wiki-answers redelijk lijkt op GV durf ik dat niet als zekerheid te geven:
http://wiki.answers.com/Q/What_age_must_an_athlete_be_in_order_to_compete_in_the_Olympic_games
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp ook werkelijk niet dat die wikianswers haast nooit een bron geven, ze roepen maar wat lijkt het. Ik kom sinds ik op gv ben steeds op die site en ik vind het bagger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben het geheel met je eens. Maar goed, de genoemde dame is dit jaar 15 geworden en ik heb ook gelezen dat er in Peking een brit van 14 meedeed. Daarnaast weet ik dat ze bij turners wel iets met leeftijd hebben, vooral omdat de chineze steeds jongere deelnemers hadden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meestal gaat het per bouwjaar, dus als je dit jaar nog 15 wordt mag je wel meedoen maar word je 14 op 1 januari 2013 niet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor, net werd gezegd dat een turnsters 15 is en mee mag doen omdat ze dit jaar 16 wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit vond ik nog ergens:
"De jongste deelnemer
Ook leuk om te volgen is Katie Ledecky, de jongste
deelnemer van dit jaar. De vijftienjarige Amerikaanse zal meedoen aan de 800 meter vrije slag. Hoewel Ledecky nog maar net komt kijken, heeft ze tijdens de Amerikaanse Olympic Trials bewezen dat ze zich goed staande kan houden tussen Olympische veteranen en nationale helden. De jonge zwemster kon eerst niet geloven dat ze het in de Trials tegen haar helden, Katie Hoff en Kate Ziegler, moest opnemen, maar nu zegt ze: “I’ve swum against them a few times and started to get used to it a little bit.” Als je dacht dat vijftien jong was, think again. De jongste deelnemer ooit, de Griek Dimitrios Loundras, was slechts tien jaar oud (n’awww) en deed mee aan de allereerste moderne Spelen van 1896. Het moedige joch won zelfs brons op de gelijke brug. Ook na zijn olympische carrière maakte hij zich nuttig: hij schopte het tot admiraal van de Griekse zeemacht. Held." http://www.nadelunch.com/actueel/dossier/dossier-os-2012-de-jongste-en-oudste-deelnemer/ De oudste in Londen is trouwens 71.