Hoe wordt het olympisch vuur per vliegtuig vervoerd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
2.8K

Antwoorden (2)

Het wordt dan in een soort gesloten mijnlamp meegenomen: " On airplanes, where open flames are not allowed, the flame is typically stored in an enclosed lamp, much like a Miner's lamp. At night, it is kept in a special cauldron until the relay begins once again the following day."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus!
En fijn dat ik dit weer weet...kan ik weer rustig slapen vannacht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Truste!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zag net op de BBC, dat Prinses Ann de vliegtuigtrap af kwam met een soort ieniemini-olielampje, met 1 cm vlammetje in een cylinder van glas...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk eens aan, dat moet 'm zijn nieuwsgierig!
Een ploeg van ongeveer tien 'vuurbewakers' is ervoor verantwoordelijk dat de originele vlam, die is ontstoken met behulp van zonnestralen tijdens een ritueel in het oude Olympia, niet uitdooft. Tijdens de estafetteloop wordt de vlam vervoerd in een toorts die is gevuld met propaan. De toorts van Peking is 72 centimeter lang, weegt 985 gram en is gemaakt van aluminium. De vlam kan windvlagen tot 65 kilometer per uur doorstaan en regenbuien tot 50 millimeter per uur.

Voor het geval de vlam toch mocht doven, zijn er verschillende lantaarns in de buurt waarin een vlam brandt die is ontstoken uit dezelfde bron. Deze lantaarns branden continu, ook als het olympisch vuur per vliegtuig wordt vervoerd. De veiligheidsvoorschriften schrijven voor dat de olympische fakkel aan boord van een vliegtuig niet mag branden, maar dat geldt niet voor het 'reservevuur' in afgesloten lantaarns.

De fakkel, de lantarens en de bewakers vliegen in een speciale charter van luchtvaartmaatschappij Air China. Het hele gezelschap wordt ondergebracht in een hotel, waar men 's nachts in ploegendienst de wacht houdt bij de brandende lantarens. Het konvooi dat de toorts begeleidt bestaat uit meer dan twintig volgwagens die beschikbaar worden gesteld door de gaststad. Het grootste gedeelte van de fakkelestafette geschiedt te voet, maar in het verleden zijn ook sledehonden, paarden, kamelen en kano's ingezet.