een term uit de celbiologie en het houdt in dat weefsels of organen in grootte toenemen door vergroting van het volume van de afzonderlijke cellen. Hypertrofie betekent op cellulair niveau dat de cel meer water en bouwstoffen opneemt met als gevolg een toename van het volume.

Het aantal cellen neemt bij hypertrofie niet toe, in tegenstelling tot bij hyperplasie waarbij de grootte van weefsels of organen toeneemt door toename van het celaantal. Hypertrofie is het tegenovergestelde van atrofie, waarbij weefsels of organen in grootte afnemen door verkleining van het celvolume.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Verdikking van de spierwand van de linker hartkamer, omdat het hart harder moet pompen bij bepaalde aandoeningen van het hart, zoals gebreken van de hartkleppen, hoge bloeddruk, hartinfarct. Het gevolg hiervan is dat er verharding van deze spierwand optreedt, waardoor het hart minder goed kan samentrekken en bloed rond kan pompen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kort antwoord. Dit is wanneer cellen meer water en bouwstoffen opnemen met als gevolg dat het volume van de cellen toe zal nemen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hypertrofie is het uitzetten van cellen door opname van water of voedingscellen; het aantal cellen blijft trouwens gelijk