Voor dressuurfanaten: iemand vraagt hier: Hoe leer je een paard vliegende galopwissels?

Welke hulpen?

Met de normale gangbare hulpen rijdt deze jongen al wel gewone wissels, maar hij wil graag vliegende wissels kunnen rijden. Hoe doet hij dat?

Sterk op de hak rijden, zakken met de achterhand en vanuit welk tempo... allemaal vragen die op me afgevuurd worden.

Wie helpt me dit makkelijk uit te leggen?

Geen 'pony-penny-meisjes-antwoorden' a.u.b.

Toegevoegd na 3 uur:
Hmm, te moeilijk he....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
1.6K
jodyenboyke
12 jaar geleden
Paardrijden leer je niet in theorie, uitleg van een instructeur en vooral zelf voelen, daar leer je van. Op papier echt niet uit te leggen m.i.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan ben ik een slechte instructeur want ik weet niet hoe je dit in woorden kunt uitleggen.

Het beste antwoord

Op de website www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=8&t=1491916 zie ik allerlei tips voor dressuurfanaten ook wat het aanleren van vliegende galopwissels betreft. De meest aansprekende tips heb ik uit deze website overgenomen.

Ik citeer :

Ik heb geleerd dat als je deze oefening wil kunnen, je je paard moet leren galop aanspringen op het buitenbeen . (En het is inderdaad waar: mijn paard is nu 7 en springt er 3 op de diagonaal, zuiver gesprongen. Een vriendin van mij haar paard galopeert aan op het binnenbeen, die ligt met de wissels met zijn benen in de knoop. Terwijl die op de wei wel wat laat zien. Het is dus niet dat hij het niet kan. Hij snapt het echt niet) en galop is binnenbeen voor, buitenbeen achter. Als je met 2 benen naast elkaar galopeert, verstaat het paard moeilijker de hulpen.
Dat terzijde. Let je wel op met je verzamelde galop. Want een vliegende wissel moet ook naar voor gesprongen worden. En dat is denk ik moeilijk in verzamelde galop.
Dan tel ik elke pas die hij met het binnenbeen neerzet: 1 2 3 4 5.... je kan niet tussen 2 passen door een wissel vragen. Het moet op het moment, anders sukkelt het paard met halve pasjes en dat is het hem niet. Ik galopeer dus een keurig grondtempo en tel 1 2 3 op 4 verleg ik het been, op 5 geef ik been (buitenbeen in mijn geval) en wisselt hij. We zijn nu aan het oefenen dat hij in 1 tel wisselt en dat ik dus niet meer 2 tellen nodig heb.
Probeer het anders eens op de volte in contragalop en laat hem dan wisselen naar binnen. Dit is voor het paard het gemakkelijkste. En zeker belonen als er reactie is. Belonen!