Waarom zijn skischoenen zo duur?

Toegevoegd na 5 minuten:
Als je skischoenen nieuw koopt, zijn deze best prijzig. Wat maakt ze zo bijzonder dat er een hoge prijs voor betaald zou moeten worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (1)

Skischoenen zijn de verbinding met je ski-binding, en daarom is het heel belangrijk, dat ze perfekt passen.
Bovendien hangt het ook van je ski-niveau af, welke schoenen voor jou het meest geschikt zijn.

Dan is het belangrijk, dat ze de doorbloeding van je voeten goed doorlaten, want met 'slapende' of ijskoude voeten is het slecht skien!

Daarom worden er van elk model niet al te veel gemaakt, dus dat maakt ze duur....

Ik heb ooit leren skien op 2e hands schoenen. Naar mate ik beter ging skien, waren ze eigenlijk te 'rechtop' voor me : ik kon m'n gewicht niet voldoende over m'n tenen brengen. Dit loste ik, dacht ik heel slim, op, door de bovenste klaspen van m'n schoenen niet dicht te doen.
Gevolg : bij een nogal spectaculaire val in de tiefschnee ging mijn binding niet open, omdat de schoen dus gewoon niet m'n gewicht overbracht op de skibinding....gebroken enkel, fysio....hoopjes ellende....

De volgende keer had ik dus een paar dure, maar perfekte skischoenen mee!!! En daar heb ik jarenlang veel plezier van gehad, tot m'n knieën eerder versleten waren dan m'n skischoenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je stelt doorgaans de verbindings op je ski's af op je gewicht, niet de schoenen.