Hoe wordt ik gemotiveerd om te gaan fitnessen?

Ik heb mij in september ingeschreven in een fitness, we zijn nu al bijna december en ik heb bijna geen vooruitgang geboekt. Vooral omdat ik soms maar 1 keer per week ga en nog altijd tamelijk ongezond eet, ik heb dus heel wat motivatie nodig. Want ik wil er fit uitzien voor de zomer.

Op zich heb ik tamelijk wat zelfdiscipline eens ik begonnen ben en resultaat zie, maar soms zit ik toch met het idee 'waarom zou ik gaan? Zo veel overgewicht heb ik nu ook weer niet.'.

Mijn vrienden hebben geen tijd of geld om met mij te gaan sporten en tot nu toe zijn er alleen oudere mensen in de fitness, ik vind het dus maar een beetje raar om een 40-jarige man als 'fitness-maatje' te hebben.

Heeft iemand tips om gemotiveerd te worden en blijven? En eventueel een goede site die tips geeft om gezonder te leven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is er mis met een man van 40 jaar? Die kunnen ook best leuk zijn hoor.
En als je een motivatie hebt, stuur me die dan door, dan ga ik ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahahahahahha Deze 42-jarige man traint jou volledig eruit!
Een dagje met mij trainen en je zult het echt voelen de volgende dag, no pain no gain is mijn motto.

Het beste antwoord

Ha ha.
Zooooo herkenbaar!
Je denkt: ik neem een duur abonnement bij een sportschool, dan zal ik wel gaan.

En zo werkt het dus niet.

Terwijl een eind gaan wandelen of joggen
hetzelfde effect heeft en niks kost.
En dat doe je ook niet.

Ik ben dan wel superoud in jouw ogen, maar ik heb precies dezelfde ervaringen.
Ik heb zoooo veel gesport in mijn leven. Sportscholen, fitness, hardlopen, vanalles. Iedere keer begin je met een maatje en dat maatje haakt dan af.
Toen heb ik geleerd dat ik het alleen moest doen en als de sportschool een beetje leuk was, vond ik dat niet erg.
Dat van "oudere mensen" is echt onzin.
Wel een originele smoes, trouwens.
Maar fitnessen, met die apparaten enzo, dat deed ik echt in mijn eentje.
Daar hoef je toch geen maatje voor te hebben?

Motivatie moet uit jezelf komen.
Je hoeft het van niemand te doen.
Alleen van jezelf.
Of niet.
Mag je zelf uitmaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

"Want ik wil er fit uitzien voor de zomer" zeg je. Misschien helpt het als je niet zo ver vooruit kijkt, maar meer probeert het per dag te bekijken. Als je 's morgens opstaat, kun je jezelf bijv. (stellig) voornemen vandaag alleen maar gezonde dingen te eten. 1 dag lukt vaak wel en als de dag dan om is, ben je best tevreden over jezelf. Dat stimuleert. En dan probeer je het de volgende dag weer, maar dan met: "ik ga vandaag minimaal een uur sporten en ik ga niets snoepen of snacken".

1 dag aanhouden. Niet meer naar de zomer van volgend jaar kijken. Dat is veel te ver weg. Voor mij althans. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedenk wat je wil bereiken met de fitness m.a.w. wil je afvallen,een betere conditie opbouwen of je prestaties verbeteren?Als je het goed doet kun je al deze dingen realiseren en als de eerste resultaten er zijn komt de motivatie om door te gaan vanzelf.
Maar misschien is fitness helemaal niet jouw sport! zou zo maar kunnen dat je meer hebt met zwemmen of een teamsport...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"..misschien is fitness helemaal niet jouw sport..."
Hele goeie! Had ik nog niet eens aan gedacht. +!
Als je al ongemotiveerd bent is het moeilijk om ergens een gewoonte van te maken. De meeste mensen kost het zeker wel een half jaar om van een bepaald levenspatroon een gewoonte te maken. Dus het duurt echt langer als dat je verwacht!

Wat bij werkte was om bepaalde trainingsdoelen op te stellen, zodat je weet waarvoor je het doet. Als je niet goed weet waarvoor je traint is het lastig vol te houden en zou er er toch maar eens goed over na denken of je beter geen andere hobby kan zoeken ;)

Mijn doel was in het begin 15 pushups, daarna 20 pullups, daarna een bepaald gewicht wegen etc. Op die manier motiveerde ik me en paste ik ook mijn levenstijl aan, waardoor ik veel meer resultaat zag. Zo zou ik als ik jou was een vast aantal keer per week trainen en niet als je een keer geen zin hebt niet gaan. Let op je dieet, veel eiwitten voor kracht en spieren of weinig vet voor afvallen en genoeg rust. Met een goede combinatie van rust, voeding en training zullen je trainingsresultaten heel hard gaan, wat trainen veel leuker maakt en zeker als je weet waar je mee bezig bent ;) ik hoop dat je hierdoor wat meer motivatie krijgt! Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Foto van een voorbeeldlichaam ergens ophangen en bijhouden hoe je lichaam zich ontwikkelt. Elke 2 weken bijvoorbeeld... Oja kijk na t sporten ff in de spiegel, spieren zijn lekker opgepompt das een mooie boost voor de volgnde keer!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk aan de resultaten die je zeker gaat boeken als je je goed inspant.