ik durf niet meer te sporten, wie heeft er tips?

Ik zou graag willen dansen, maar ben huiverig geworden als het om sporten gaat, ze zeggen wel dat sporten gezond is maar er zijn mensen bij die leven gezond, roken niet, drinken nauwelijks alcohol en sporten 3x per week en wat gebeurt er tijdens het sporten ze zakken in elkaar en zijn dood! Dus nu ben ik bang geworden en durf dus niet meer te sporten! Wat eigenlijk onzin is want ja iedereen kan het overkomen ook die niet sporten! Maar wil het toch maar even vragen of jullie wat tips hebben!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
1.8K

Antwoorden (7)

Nou als je het echt niet meer durft zou ik toch iets van professionele hulp gaan zoeken. Want anders durf je straks misschien nog wel veel meer niet. Bijvoorbeeld boodschappen doen omdat je dan aangereden kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met sporten is nooit iets mis. Behalve als je van je sporten een obsessie maakt. Ik ben van mening dat je het gewoon moet doen en dat je dan pas kan overwegen om er mee door te gaan of niet. En een hartaanval kan iedereen treffen dus dat zou geen reden moeten zijn om het niet te doen. Ik zeg doen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien als je het langzaamaan opbouwt, begin met een wandeling bijvoorbeeld, na een paar keer wandelen ga je een keer actief wandelen, gericht, stevige stappen zetten.
daarna kan je bijvoorbeeld gaan skaten of fietsen, steeds een klein tikkie intensiever.

Overigens is het ook nuttig om je te beseffen dat mensen die in elkaar zakken tijdens het sporten waarschijnlijk te ver gegaan zijn (als je op je max zit voel je dat meteen heel duidelijk) of een gezondheidsprobleem hadden
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kreeg je geen lucht omdat je bang was of moe? Als je bang was kan ik alleen maar zeggen dat er echt niks aan de hand is, alleen als je echt extreem verl sport. Als je moe was is dat heel normaal, je moet het gewoon vaker doen dan gaat je conditie vanzelf omhoog
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je van maar 2 uur wandelen (waarom niet aan een stuk?) al zo doodop was,
dan wordt het hoog tijd dat je wat meer
gaat doen.
Verstandig sporten is gezond, en zorgt voor een gezonder lichaam. Daarnaast voel je je ook geestelijk vaak prettiger als je regelmatig sport.
In principe kan regelmatig sporten je leven verlengen.

Dat gezonde mensen tijdens het sporten zomaar overlijden komt zeer sporadisch voor, en achteraf blijkt die persoon dan een hart- of andere cruciale afwijking te hebben gehad.

Heb je gerede twijfel of je gezond genoeg bent om te sporten, laat je dan eerst onderzoeken door een (sport) arts.

Als je, zonder reden, bang bent om te overlijden, is het juist een goed idee om te gaan sporten, want dat zorgt voor een gezond lichaam.

Trouwens, de kans dat je komt te overlijden bij het autorijden, bij karweitjes in en om het huis of tijdens het oversteken van de straat is duizenden keren groter, dan dat je ineenzakt tijdens het sporten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
+
Je denkt ook veel te veel na, en de meeste dingen waar je aan denkt komt echt weinig voor. Gewoon rustig aan doen, als het allemaal zo erg is kan je een personal trainer nemen. Dan is er iemand die er de heletijd bij is tijdens het trainen, en zo een trainer kan speciale trainingsschema's maken en ook voedingsschema's. Jammer dat je dit een beetje " jezelf aan doet" sporten is leuk en gezond, niks aan de hand en laat je niet door de war brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik de angsten had die jij hebt, dan zou ik gaan sporten bij grote landelijke sportscholen. Hier zijn altijd mensen aanwezig die direct de noodzakelijke hulp kunnen geven, waardoor overlevingskansen in het geval je iets overkomt hoger liggen dan wanneer je buiten in je eentje gaat joggen.

Bij ons in de sportschool is het de afgelopen 3 jaar twee keer voor gekomen, waaronder één keer met een instructeur. Juist omdat hij op dat moment op het werk was en niet alleen thuis leeft hij nog.

Sterkte, ik hoop dat je van je angsten afkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dansen is zo leuk ! Ik doe het zelf al jaren. Je raakt zo juist van de dagelijkse stress af.
En je weet het, stress is slecht voor je rikketik..