Had de skatehelm van me zusje na haar harde val gisteren, met haar hoofd op een stoeprand wel scheuren mogen hebben?

Ze had alleen hevig hoofdpijn maar geen hoofdletsel.
Volgens het ziekenhuis was ze dood geweest zonder helm maar kloppen die scheuren wel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

Zo een helm is gemaakt om energie te absorberen, voordat die je schedel bereikt. Het scheuren van het materiaal kan daar heel goed bijhoren. En zeg nou zelf, het heeft toch goed gewerkt? Vergelijk het met de kreukelzone van een auto. Als je die na een ongeluk ziet is dat een grote puinhoop vol met afgescheurde onderdelen. Maar dat geeft niet, het werkt allemaal energie weg, waarvan je niet wilt dat die jou bereikt. Zo een helm mag je nooit meer gebruiken na een ongeluk, ook als er geen scheuren inzitten. Hij is namelijk een stuk van zijn flexibiliteit kwijtgeraakt.
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, dat is precies de manier waarop de skatehelm (of brommer-motorhelm) werkt: het materiaal vangt de klap op en zorgt dat die klap je hoofd niet (of veel minder) beschadigt.
De helm kan je weggooien of bewaren als aandenken, maar je kunt hem niet meer gebruiken als skatehelm want door de beschadigingen (of die nou zichtbaar zijn of niet) is de helm niet meer 100% effectief.
14 jaar geleden
Ja de helm mag scheuren. De enorme klap is prima afgeschermd door de helm en heeft dus uitstekend zijn dienst gedaan.

Mijn dochter HD het onlangs bij paard rijden. De caps zijn vergelijkbaar met een helm. De klap was zo hard dat de cap een scheur had van vijf cm en de beide bandjes waren eraf geknapt. Mijn dochter had helemaal niets!!