Rugpijn ? Welke oefeningen?

Ik heb al weken last van lage rugpijn met uitstraling naar beneden.
Ik probeer oefeningen te doen om mijn wervels te versoepelen.
Alleen met de pijnlijke wervels ( ter hoogte van mijn bekken) lukt het me niet....die krijg ik noch met dansoefeningen , noch met kama soetra houdingen in beweging .
Iemand een suggestie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
Ritsuka
12 jaar geleden
Fysiotherapeut
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fysiotherapeut?
Ik was onlangs bij Marokkaanse vrienden op bezoek ....en de vader had al vlug mijn rugprobleem opgemerkt.
Hij vroeg me om plat op mijn buik te liggen. Daarna werd mijn rug vertrappeld door de de blote voeten van zijn kinderen....tot mij rug kraakte .en de pijn was weg (voor drie dagen)

Het beste antwoord

Absoluut buikspieroefeningen doen. Mijn vriend had een hernia en is er hierdoor aardig vanaf gekomen. Ook wanneer je loopt is het verstandig om je buikspieren aan te spannen. In het begin is het even wennen en denk je misschien bij je zelf ''Een ander zal denken dat ik nodig naar het toilet moet'' maar wanneer het een automatisme wordt, help je jezelf er mee!
Ook helpt het om een kussen over te gooien op 1 been. Klinkt wat suf..maar ga maar eens op een afstandje staan en vraag iemand of hij/zij de kussen wil opvangen. Je versterkt hiermee je stabiliteit en dus je evenwicht wat weer een positief effect heeft op de rugklachten. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Als je lage rugklachten hebt kan je ook buikspier oefeningen doen, doordat de buikspieren sterker worden krijg je ook een versteviging in de rug. Zorg in ieder geval met de oefeningen dat je je rug goed in de mat druk zodat deze niet hol komt. Mocht dat niet baten dan helpt een manueel therapeut je er ook wel in een paar behandelingen er vanaf. Sterkte! En blijf de rug warm houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zou het zeker niet proberen te forseren:voldoende beweging is voldoende.Zo niet beter arts raadplegen.
fremar
12 jaar geleden
Rek en strek oefeningen.
Kijk hier eens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lage rugpijn oefeningen

We beginnen met de volgende oefeningen voor verlichting van de lage rugpijn, deze procedure kunt u het beste ’s avonds voor het slapen gaan uitvoeren en daarna direct lekker gaan slapen, de volgende ochtend zult u al veel minder last hebben van uw rug. De ontspanningsoefeningen bestaan uit 3 fases.

Fase 1: Het oprekken van de lange rugspieren

1 Neem een lekker warme douche (of bad) zodat uw rug goed warm en doorbloed is. Na het douchen geen strakke of beknellende kleding aantrekken, maar bijvoorbeeld gewoon uw ondergoed.

2 Zorg dat u uw oefeningen in een warme omgeving kunt doen (min. 20 graden), hierdoor blijft u ontspannen.

3 Ga plat op uw rug liggen op bed of op de grond (bijvoorkeur geen harde vloer, maar vloerbedekking of op een deken) en strek u helemaal uit met uw armen langs uw lichaam.

4 Let op uw ademhaling, deze moet ontspannen zijn en niet gehaast. Uw ademhaling is heel belangrijk bij de oefeningen om te ontspannen.

5 Trek uw linkerbeen met de knie naar uw linkerschouder toe door met uw handen onder de knie uw been naar uw schouder te bewegen. Als u uw knie naar uw schouder haalt, buigt u uw hoofd naar voren zodat de kin naar de borst gaat en, belangrijk; adem diep uit! Houd de knie zover als u kunt gespannen naar de schouder. Kom weer terug in de gestrekte lighouding en probeer u te ontspannen.

6 Trek vervolgens uw rechterknie naar uw rechterschouder met uw handen net onder de knie. De procedure is dezelfde als voor het linker been.

7 In totaal 3x uw linker en 3x uw rechter knie vloeiend naar uw schouders brengen. Niet vergeten; uitademen, kin naar de borst, 3 seconden vasthouden en weer terug naar de gestrekte houding.

8 Vervolgens doen we dezelfde oefening met beide knieën naast elkaar. Pak uw benen net onder de knie beet en trek ze allebei naar uw schouders toe op dezelfde wijze als u dat voor één been deed. Ook nu weer uitademen en ontspannen, kin op de borst en 3 seconden vasthouden (u ligt dan in de foetus houding). Als het goed is zult u merken dat tijdens de oefeningen u uw knieën steeds dichter tot uw schouders kunt komen.

9 Kom weer tot de uitgestrekte houding en ontspan u.

Fase 2 en 3 staan op onderstaande site.

Toegevoegd na 43 seconden:
http://www.rugpijnoefeningen.nl/lage-rugpijn-oefeningen/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga ik direct eens uitproberen , ben nu een luchtmatras aan het oppompen , dank
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is alvast een goede oefening voor de rug haha..kijk je wel uit? ;-)
jodyenboyke
12 jaar geleden
Plusje van mij. Een oefening die ik veel doe, tijdens pauzes op t werk is de volgende: Recht op staan, benen iets uit elkaar en licht gebogen, zet je handen op je rug ter hoogte van je heupen en duw je zelf naar voren tot zover je kan zonder voorover te kukkelen....3 tot 5 sec vasthouden, even ontspannen en nog 2x herhalen. Dit doe je een aantal keren per dag. Helpt goed bij mij.
Indien oefeningen en fysio geen baat hebben kunt u het beste naar de huisarts gaan om u te laten informeren welke medicijnen u veilig kunt gebruiken naast evt uw eigen medicijnen.
Naproxennatrium is een goedwerkend middel maar mag net als Ibuprofen NIET door iedereen gebruikt worden als men andere specifieke medicijnen gebruikt.

Laat u nog weten hoe u het heeft aangepakt?
Dat maakt zo,n goede vraag compleet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb hier Apranax (belgië) staan , maar dat neemt de symptomen niet weg ....alleen een beetje de pijn.
manneke
12 jaar geleden
Ik had steeds terugkerende rugpijn welke na enkele dagen weer verdween.Ben naar huisarts geweest en die vertelde me dat ik op mijn eten moest letten.Verkeerd etten kan ook rugpijn veroorzaken. Google even naar zuren en basen ,bij mij heeft het geholpen .De rugpijn is verdwenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naproxennatrium oa Aleve 550 mg (max 1 per dag) werkt pas na een paar dagen. (zonder recept verkrijgbaar)
Laat eerst door uw huisarts onderzoeken waar de pijn precies vandaan komt. Informeer bij uw huisarts of arts-apotheker of u de vrij verkrijgbare medicijnen en uw eigen medicijnen naast elkaar kunt gebruiken.
Er zijn ook Yoga clubs die speciale nek en rug oefeningen doen, wellicht kunnen deze helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Google eens op McKenzie therapie. Hier heb ik veel baat bij gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op een platte vloer liggen en rek en strek oefeningen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lage rugpijn met uitstralende pijn naar beneden?
Heb je weleens van hernia gehoord? Stop maar even met oefeningen zoeken want je kunt je beter eerst even melden bij een fysiotherapeut of manueel.
Rugoefeningen zijn hartstikke goed maar ze zijn pas echt goed als je ze heel correct uitvoert. En in het stadium waar jij nu zit is het iets te laat om te gaan 'amateuren'.
Raadpleeg een deskundige voordat de kwaal nog erger wordt.