Heb ik met 100 bpm een 'goede' hartslag tijdens het sporten?

Sinds een tijdje ben ik druk aan het afvallen. Dat doe ik onder andere door gezond en verantwoord te eten, en door flink te (duur)sporten, zoals joggen op de loopband in het fitnesscentrum.

Nu viel me vandaag het volgende op; tijdens de training (30 minuten, snelheid 9.0km) kwam mijn hartslag niet boven de 100 bpm, terwijl ik flink aan het zweten was. Verder was ik niet uitgeput of kortademig.

Een uurtje later, -thuis in rust, viel me op dat mijn hartslag 90 bpm was...

Nu vraag ik me af, moet ik harder trainen en zo mijn hartslag verhogen om mijn conditie en vetverbranding te verbeteren, of is dit juist een goed teken dat mijn hartslag zowel in rust als actief ongeveer gelijk blijft? Dit in tegenstelling toen ik nog rond de 115 kg woog. Toen had ik vaak wel een hartslag van 140 bpm. Ter vergelijking; ik weeg nu 98 kg.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
12K
Ritsuka
12 jaar geleden
100 tijdens sporten is erg laag, ik train altijd op hartslag 135-150, conditietraining
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
135-150 is dan weer erg hoog, mijn hartslag mag nooit boven de 120 komen slechts een enkele keer na 10 sprintjes ofzo maar beter van niet..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt er ook aan wat je maximale hartslag is.100 bpm lijkt mij nogal laag en zou kunnen wijzen op overtraind zijn.
Ritsuka
12 jaar geleden
Maar ik ben 23, op jonge leeftijd mag je hartslag hoger zijn tijdens training

Het beste antwoord

Vetverbranding

Om opgeslagen lichaamsvet te verbranden moet je goed eten (regels)en veel trainen. Voor een optimaal resultaat bij directe vetverbranding is het belangrijk twee dingen te weten, nl:

Na 20 min. training begint het lichaam de vetreserves in grotere hoeveelheden aan te spreken. Dus na 20 min. tot einde training verlies je vet, mits
De hoogte van je hartslag juist is, is je hartslag te laag, dan verlies je weinig/geen vet. Is je hartslag te hoog dan haalt het lichaam naast vet ook energie uit je spieren(eiwitten), met als gevolg verlies van spiermassa. Dus je moet een soort streefhartslag hebben.
Dit kun je berekenen met de formule van Karvonen:

((maximale hartslag - rusthartslag) x intensiteitpercentage) + rusthartslag = streefhartslag

voorbeeld:

rusthartslag = 50
maximale hartslag = 175

(( 175 – 50 ) x 60% ) + 50 = 125
(( 175 – 50 ) x 70% ) + 50 = 137,5

Een ideale hartslagzone zou dan dus zijn afgerond tussen de 125 en 138 BPM.

Voor het bepalen van de hartslag gebruik je de hartslagmeter. Vaak wordt gesteld dat de maximale hartslagfrequentie = 220 min je leeftijd maar in de praktijk klopt dit zelden. Je kunt echter zelf je maximale Hf(hartslagfrequentie) bepalen: doe eerst een warming-up van 15 minuten, daarna ga je voluit fietsen met een snelheid die je minstens 5 min. kunt volhouden. De laatste 30 à 40 seconden sprint je alsof je leven ervan af hangt. Lees dan vlak voor het einde van die inspanning je maximale Hf af op je meter. Om meer zekerheid te hebben moet je dit liefst s'avonds, enkele keren en op verschillende dagen uitvoeren. Hou er wel rekening mee dat de max. Hf na een aantal maanden van zeer intensieve training kan dalen tot zelfs met 10 slagen! Je rusthartslag bepaal je door 's morgens op het bed liggend, gedurende 1 minuut je Hf te tellen. Herhaal dit ook meerdere dagen zodat je meer zekerheid hebt.

De intensiteitpercentage is een bepaalde zone van je maximale hartslag, voor vetverbranding is deze zo tussen de 60 % en 70 % van je maximale hartslag. (Hersteltraining + extensieve duurtraining: ongeveer 60%. Normale duurtraining: ca. 70% Intensieve duurtraining: ca. 80% Tempoduurtraining: 75 à 80% Intervaltraining extensief: ca. 85% Interval intensief: in de buurt van de maximale Hf. Krachtuithoudingstraining: ca. 85%)
Zie ook calorieen afwisselen ( tweede bron) voor vetverbranding en spieropbouw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is hartstikke goed.
Volgens mij ben ik alleen al 100 Kcal kwijtgeraakt door het lezen...:Plus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn dank :-)

Andere antwoorden (1)

Om echt af te vallen raad ik je aan het juiste niveau te zoeken om te zorgen voor een hartslag tussen de 125 en 135. Dan verbrand je het beste. Ga je boven de 150 dan train je puur conditioneel en op uithoudingsvermogen, is ook goed: maar dan verlies je minder vet. Daarom vallen mensen die 1 of 2x per week spinning doen ook minder af als mensen die 1 of 2x per week cardio doen.