waarvoor is interval bij hardlopen??

Toegevoegd na 8 minuten:
maar waarom zou je het niet gewoon overslaan of is dat dat weer te zwaar voor je lichaam

en wat gebeurt er tijdens de interval? krijgen je spieren weer extra zuurstof ofzo

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (4)

Om tussendoor weer even op krachten te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is om je conditie en Loop afstand te verbeteren .

Toegevoegd na 51 minuten:
Het nut van interval training is gelegen in de reactie van het hart en de longen op de krachtsexplosie die plaatsvindt. Het lichaam leert zich sneller aan te passen aan de verzuring en het zuurstoftekort dat optreedt tijdens de intensieve oefeningen. Het hart en de longen worden gestimuleerd om efficiënt om te gaan met de zuurstofaanvoer. Ook zullen de spieren door interval training steeds minder te lijden hebben van de verzuring. Hierdoor zal het voor de sporter gemakkelijker worden om piekprestaties te leveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interval training loop je meestal in een hoger tempo dan een (lange) duurloop. Interval is bedoeld om conditie op te bouwen en sneller te worden (tijdens je duurlopen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je lichaam train je door afwisseling. Als je elke dag of elke week dezelfde rondjes loopt in hetzelfde tempo zul je niet beter mee worden. Interval is hele goede manier om afwisseling in je snelheid aan te brengen en hiermee je lichaam weer verder te trainen.

Bij een interval loop je een bepaalde tijd of afstand sneller, en daarna een stuk langzamer (of je wandelt). Van een goede interval training ben je echt moe achteraf.

Oftewel, interval training is een manier om afwisseling te creëren in je training waardoor je lichaam sterker beter en sneller wordt.