Hoe krijg je mat geworden transparant plexiglas weer transparant?

Mijn vrouw moest zonodig met een schuursponsje even een vlekje wegwerken op het transparante plexiglas raam van onze camper. Het vlekje is weg, maar jammer genoeg is bewerkte deel nu enigszins mat geworden. Dat was niet de bedoeling, want het staat niet mooi. Is er een manier om dit deel van het raam weer transparant te krijgen en zo ja, op welke manier?

Toegevoegd na 1 uur:
Buitengewoon veel reacties. Zit nu met mij i- pad in de camper en ga morgen een stukje met tandpasta proberen. Nog voorkeuren voor een merk? Ha,ha. Zaterdag een stukje met Brasso. Jullie zijn geweldig en op deze site wordt niet alleen maar onzin verteld. Jullie horen nog.

Toegevoegd na 21 uur:
Na een fietstochtje en een glaasje wijn heb ik een klein stukje met tandpasta bewerkt. En..... het matte werd weer beter transparant. Colgate plus ging het beste! Het is wel een geduld werkje en dus ga ik het thuis helemaal bewerken. Misschien zelfs wel met koper of rvs poets zoals jullie ook adviseren. Het komt er eigenlijk op neer dat je een polijstmiddel moet gebruiken, waarmee ze b.v. Rvs hoogglanzend maken, alhoewel dat misschien te agressief is.
De eerste van jullie die tandpasta heeft geadviseerd krijgt de punten, eerlijk is eerlijk. Maar de anderen waren minstens zo goed. Hartelijk dank allemaal en vanavond ga ik mijn vrouw verwennen (en zij mij).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
66.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag; veelvoorkomend probleem. Volg toch die tip eens van dat Aldi-spul.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
soms wil brasso (koperpoets) nog wel eens helpen

Het beste antwoord

Klinkt gek.
Maar laatst een tafel wat gerepareerd.
Met tandpasta wat lichtjes schuren.
Het veroorzaakt geen verdere krassen,,en neemt eventuele oneffenheden wat weg.

In ieder geval,het kost bijna niets en richt geen schade aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
is geen wondermiddel, maar proberen kan geen kwaad, +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, het werkt. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie mijn bewerkte vraag en bedankt!

Andere antwoorden (10)

Dat gaat je niet lukken. Is onherstelbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom kan een specialist dat raam niet meer helder krijgen. Men heeft het originele plexiglas toch ook helder gemaakt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is gesneden en afgewerkt onder hoge temperatuur. Krijg je thuis niet voor elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer, maar je antwoord is niet juist. Nog even studeren, maar toch bedankt. Zie mijn bewerkte vraag.
heel spitig maar zoals gezegd dat gaat niet meer lukken helaas

Toegevoegd na 21 minuten:
nog ff wat nagezocht en er word her en der gezegd
met koperpoets proberen!!!!
in de grafische wereld volgens zeggen wel s gebruikt om lenzen mee te ontkrassen
Of t echt werkt kan ik uit ervaring niet zeggen maar tis niet duur wie niet waagt...............

Toegevoegd na 25 minuten:
stukjes gelezen over pcmodding enzo en raden allemaal koperpoets aan als je plexiglas goed wil krijgen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe groot is de vlek. Er zijn middeltjes op de markt om je scherm van je mobiele telefoon te poetsen. Probeer dat eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb vorige week in een winkel een product gezien om CD en dergelijk te 'ontkrassen'. Wat het de ALDI?
Geschikt voor plexiglas.

Of neem een product om lenzen van plexiglas te repareren.

Neem er wel de tijd voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, zeer recent weer bij de Aldi en met een een beetje mazzel nog wel in voorraad. Ik heb er displaytjes van min of meer ouderwetse telefoontjes krasvrij en glad mee gekregen. Touchscreens is een ander verhaal maar bij plexiglas in een caravan of camper zou ik het zeker proberen. +1
Het enige dag je kan doen is het raam laten vernieuwen. Plexiglas krijg je echt nooit meer transparant als het gekrast is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien krijg je het nog een beetje goed als je het een beetje verwarmt zodat het bovenste laagje een beetje smelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou dit is tot nu toe het slechtste advies. De waterboiler heeft ook al eens tegen het raam staan te stomen en dat stukje is ook mat. Die vrouwen toch. Toch houd ik nog van haar!
Kristal
12 jaar geleden
gelukkig maar Wildelely... :)
Ik denk dat je dit inderdaad nooit meer "de oude" zult krijgen. Je zou terpetine kunnen proberen voor een zo goed mogelijk resultaat.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik lees net dat je plexiglas kan polijsten met sigaren as om de krassen te verdoezelen, ook lees ik dat je lippenbalsem in de kras kan smeren. Dit moet de kras "helder" maken. Je kan het proberen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
komt vaker voor, kijk of dit helpt
succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
met Seapower Metal Polish even proberen.
met dank aan Robin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat dit ook werkt, dus een + en bedankt.
Zie mijn bewerkte antwoord.
Er is speciale polish voor in de handel nl; 'Xerapol".
Je moet de vlek met deze pasta en een dot watten 2-3 min. onder flinke druk polijsten. Bij diepe krassen herhalen.
Dat wat achterblijft met een schone doek verwijderen.

De kunststof lost een beetje op en wordt met zeer fijne slijpdeeltjes geslepen. De storende kanten van de krassen worden afgerond en de basis van de gleuf wordt
opgevuld. Het oppervlak wordt daardoor weer glad en glanzend.

Toegevoegd na 8 minuten:
Heb nog wat verder gezocht en kijk eens bij deze link. Gewoon met Brasso!
http://www.old-omegas.com/cryspol.html
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zal ongetwijfeld werken en dus een +
Zie mijn bewerkte vraag.
Je kunt ook de acryl polish van Autosol proberen. Geeft een zeer goed resultaat.