Welke stof/materiaal is perfect voor een sportshirt? (mbt zweten)

Ik ben opzoek naar een shirt om in te sporten/zweten. Nu twijfel ik welke stof hier het handigst voor is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
15.1K

Het beste antwoord

Het allerlekkerst is katoenen badstof. Dit neemt goed op en wordt ook niet koud op je huid. hetzelfde geldt voor de zg. 'sweatshirts'. (sweat=zweten) en daarom zijn die ook van 100% katoen . Gewone t-shirts zijn ook meestal van katoen, maar worden vaak nat en plakken dan op je huid en met een beetje wind kan het ook koud aanvoelen.
Let dus wel op dat er 100% katoen in zit en niet een deel kunststof zoals acryl/ polyester ed. Katoen is een natuurlijk materiaal en dat ademt goed door.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Katoen! Neemt goed vocht op en ademt goed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, katoen it is :)
echt warm en zweterig wordt je in poly- en acryl-achtige stoffen.
katoen is prettig in het dragen en verdient de voorkeur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan nu ook mijn voorkeur, bedankt voor het reageren!
Polyester. Dat voelt weliswaar iets minder zacht aan dan katoen maar het wordt nauwelijks vochtig omdat het zweet doorgeeft naar de volgende laag kleding of naar buiten. Daardoor blijft je huid droog. Omdat katoen wel vocht vasthoudt wordt het binnen korte tijd een kleffe dweil die je lichaam nog afkoelt ook en vervelend aanvoelt. Zo'n nat shirt kan prettig zijn bij bloedheet weer omdat je erdoor afkoelt maar heeft verder vooral nadelen. Let maar op, de meeste sportshirts of -onderkleding, of het voor wandelen, fietsen, hardlopen of andere sporten is, wordt gemaakt van polyester of andere kunstvezels.