Als je opdrukt, hoe kun je uitrekenen dan hoeveel gewicht je echt opdrukt aan de hand van je eigen gewicht?

Toegevoegd na 2 minuten:
Je leunt een deel op je voeten natuurlijk, dus je drukt niet je volledige gewicht op met je armen.

Hoeveel % van je gewicht wel?

Toegevoegd na 17 minuten:
Ik kom uit op 58% van mijn gewicht dat ik dan opdruk, kan dit kloppen? Ervaringsdeskundigen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben geen ervaringsdeskundige, mijn sport is transport!
Uit mijn langdradige antwoord hieronder zou je kunnen concluderen dat je altijd meer dan de helft van je lichaamsgewicht moet opdrukken.
Naarmate je langer traint zal het percentage zelfs iets toenemen door zwaarder wordende bovenarmen en schouders.

Antwoorden (2)

Opdrukken met je handen op een weegschaal

Toegevoegd na 16 minuten:
Er zal best wel iets van een formule voor bestaan, Maar die zal niet exact zijn. Dit komt door dat niet iedereen met het zelfde gewicht de zelfde lichaamsbouw heeft.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kort maar krachtig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, maar dat is meten en geen uitrekenen.
Frimu2
12 jaar geleden
Klopt, het uitrekenen is nl niet echt te doen. Wel als je de kennis heb door ooit 1 x op te drukken van af een weegschaal , heb je wel antwoord hoeveel % dit is van je eigen gewicht. Met deze uitkomst heb je een redelijke formule, Wellicht is dit getal wel bekend bij de sportschool.
Met een weegschaal kan je het meten, voor de berekening zonder weegschaal zou je o.a. moeten bepalen waar het zwaartepunt van je lichaam zit.
Je gewicht wordt verdeeld over twee steunpunten: je voeten en je handen.
Voor het deel van je lichaam tussen die twee punten zal het gewicht zich in ongeveer twee gelijke delen verdelen, afhankelijk van zwaartepunt.
Het deel voorbij je handen (hoofd, nek, schouders, bovenarmen) rust dan nog extra op je handen, dat gewicht moet je nog bij het verdeelde gewicht optellen.
Omdat ieder mens een andere lichaamsbouw heeft en gewicht van lichaamsdelen bij een levend persoon niet apart te bepalen zijn zal de berekening altijd een schatting zijn.