Hebben mannen in de sport meer duurvermogen dan vrouwen? Zo ja, hoe komt dat?

Bij het langebaanschaatsen is (niet bij marathonschaatsen) bij mannen de 10000 meter de langste afstand en bij vrouwen de 5000 meter. Bij tennis spelen in grand slams de heren om 3 gewonnen sets en vrouwen om 2 gewonnen sets. Ik vraag mij af, waarom die verschillen? Bij voetbal echter spelen zowel mannen en vrouwen 2 x 45 minuten met eventueel verlengingen van 2 x 15 minuten met eventueel strafschoppen. Dat kan dus kennelijk wel. Waarom het ene wel en het andere niet?

12 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (1)

Mannen presteren beter bij dergelijke sporten omdat zij simpelweg lichamelijk een betere bouw hebben. Mannen zijn onder andere beter in sport omdat:

- mannen meer testosteron hebben dan vrouwen. Testosteron zorgt voor spieropbouw.
- mannen een grotere longinhoud hebben, waardoor meer zuurstof naar de spieren kan worden getransporteerd.
- mannen een groter hartvolume hebben (bijna anderhalf maal zo groot), wat ook weer zorgt voor een betere transportatie van zuurstof en andere voedingsstoffen.

Over je laatste vraag: waarschijnlijk ligt dat aan het verschil tussen teamsporten en individuele sporten. Schaatsen en tennissen zijn individuele sporten (uiteraard zijn deze sporten ook in teamverband te beoefenen, maar voornamelijk solo) en daardoor vermoeiender dan bijvoorbeeld voetbal: bij voetbal kun je af en toe je rust nemen tijdens de wedstrijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is geen 'betere bouw', maar een andere bouw, waardoor ze relatief beter zijn in bepaalde sporten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de eerdergenoemde sporten heeft de mannelijke bouw voordelen, dus is het een 'betere bouw' voor deze sporten...