Waarom staat in het zwembad de duikplank altijd meer aan de kant dan in het midden? Dat is toch veel gevaarlijker (kans om je hoofd te stoten etc.) ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het is echt geen doel op zich, om de duikplank niet in het midden te plaatsen. Ik ken een zwembad waar de springtoren precies in het midden staat, en aan weerskanten 2 wat lagere duikplanken. Je kunt nu eenmaal niet 3 duikplanken onderelkaar plaatsen. Het zal natuurlijk afhangen van de inrichting van zo'n zwembad. Er moet een trap komen, en wie weet waar nog meer rekening mee gehouden moet worden. Maar het zal zeker niet zo zijn, dat de architect van een zwembad eindeloos loopt te piekeren hoe hij nou in vredesnaam kan voorkomen, dat die duikplank precies in het midden komt. Hieronder zomaar een voorbeeld. Ik weet het: dat vind jij maar niks, want die plank hoort in het midden. Maar ik zie nog niet zo direct, hoe je nou je hoofd moet stoten, als je daar vanaf springt. En al helemaal niet waaraan...... Er is maar één mogelijkheid: jij kan verschrikkelijk goed en acrobatisch duiken. En dan vooral ontzettend ver, en vaak ook nog scheef ;-)

Als je van een hoogte springt heb je vaak de (verkeerde) indruk dat je vrij veel invloed hebt op waar je precies terecht zult komen. In de praktijk is de invloed van jouw afzet minimaal en beweeg je daarna in een parabolische baan naar omlaag. Dat is ook de reden waarom de recente rage om vanaf het balkon van een hotel in het zwembad te springen meestal fataal afloopt.

Bronnen:
http://www.youtube.com/watch?v=piPhr6R9MCs
http://www.youtube.com/watch?v=piPhr6R9MCs

Tja... Je kan ook je hoofd stoten door je hoofd uit 't raam van een rijdende trein te houden. Net zo lakoniek (en eigen schuld dikke bult) als vanaf een duikplank opzij te springen i.p.v. recht naar voren. Dan nog... Ik heb nog nooit een zwembad gezien waarbij je de rand kan raken, zelfs niet als je met opzet opzij springt i.p.v. naar voren.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100