Waarom staat in het zwembad de duikplank altijd meer aan de kant dan in het midden? Dat is toch veel gevaarlijker (kans om je hoofd te stoten etc.) ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
1.8K

Het beste antwoord

Het is echt geen doel op zich, om de duikplank niet in het midden te plaatsen. Ik ken een zwembad waar de springtoren precies in het midden staat, en aan weerskanten 2 wat lagere duikplanken. Je kunt nu eenmaal niet 3 duikplanken onderelkaar plaatsen.

Het zal natuurlijk afhangen van de inrichting van zo'n zwembad. Er moet een trap komen, en wie weet waar nog meer rekening mee gehouden moet worden. Maar het zal zeker niet zo zijn, dat de architect van een zwembad eindeloos loopt te piekeren hoe hij nou in vredesnaam kan voorkomen, dat die duikplank precies in het midden komt.

Hieronder zomaar een voorbeeld. Ik weet het: dat vind jij maar niks, want die plank hoort in het midden. Maar ik zie nog niet zo direct, hoe je nou je hoofd moet stoten, als je daar vanaf springt. En al helemaal niet waaraan......
Er is maar één mogelijkheid: jij kan verschrikkelijk goed en acrobatisch duiken. En dan vooral ontzettend ver, en vaak ook nog scheef ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is ooit bij mij in de stad een jongen verongelukt omdat hij van de duikplank af sprong. Hij maakte een salto en kwam heel raar, met zijn hoofd op de rand van het zwembad terecht. Schedelbreuk, was op slag dood. Maar wat ik gehoord heb is ook dat die jongen nogal een stuntel was, dus waarschijnlijk lag het niet aan de duikplank, maar aan de waaghals zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk ook, dat die jongen iets ongebruikelijks heeft gedaan, en ook dat het dan de lage duikplank zal zijn geweest. Bekijk deze foto maar eens:
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://www.bakkeveen.nl/i/items/11562.jpg&imgrefurl=http: //www.bakkeveen.nl/item/1247/Veel-%255Cwille%255C-op-zwemfeest-%255CD%25C3%25BAndelle%255C-.....html&usg=__LwAZBf25Nn2bg0FSsE3AL6g3Ce4=&h=480&w=640&sz=74&hl=nl&start=4&zoom=1&tbnid=2JS49WmqsG24pM:&tbnh=103&tbnw=137&ei=UjgaTsfNHdHItAbjvdmZDw&prev=/search%3Fq%3Dduikplank%2Bzwembad%26um%3D1%26hl%3Dnl%26safe%3Doff%26sa%3DN%26biw%3D836%26bih%3D605%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1&biw=836&bih=605 Als je die lage duikplank ziet, dan staat ie wel dicht bij de kant, maar bij normaal gebruik is het onmogelijk om je hoofd te stoten tegen de zijkant van het bad. Maar andersom: als je met een sprong per se je hoofd zou willen stoten, van die lage plank, is dat ook wel mogelijk. Je moet dan heel vreemde capriolen uithalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het was de hoge duikplank waar hij vanaf sprong en hij schijnt een nogal wilde salto gemaakt te hebben met een gespreide vrije val, maar dat heb ik van horen zeggen gelukkig heb ik het niet gezien, mar helaas heel veel andere mensen wel...

Andere antwoorden (3)

Als je van een hoogte springt heb je vaak de (verkeerde) indruk dat je vrij veel invloed hebt op waar je precies terecht zult komen.
In de praktijk is de invloed van jouw afzet minimaal en beweeg je daarna in een parabolische baan naar omlaag.
Dat is ook de reden waarom de recente rage om vanaf het balkon van een hotel in het zwembad te springen meestal fataal afloopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb spontaan zere enkels gekregen van het kijken naar dat filmpje. Dat die jongen er nog rustig onder blijft, zeg! Ik zou het vast op een brullen zetten. Maar wat je zegt is wel mooi. Zal ook wel met de zwaartekracht te maken hebben, niet? Die houdt ook geen rekening met links, rechts, voor en achter.
Tja... Je kan ook je hoofd stoten door je hoofd uit 't raam van een rijdende trein te houden. Net zo lakoniek (en eigen schuld dikke bult) als vanaf een duikplank opzij te springen i.p.v. recht naar voren. Dan nog... Ik heb nog nooit een zwembad gezien waarbij je de rand kan raken, zelfs niet als je met opzet opzij springt i.p.v. naar voren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat scheelt steeds een stuk zwemmen naar het zwembadtrapje na iedere sprong