Kun je ergens, zonder ervaring, buiten paardrijden ?

Mijn vriendin wil graag een keer gaan paardrijden. Ze heeft daar geen enkele ervaring mee. Maar ze wil niet alleen in een zandbak op- en afstappen en langs het hek sukkelen, maar echt buiten een stukje rijden. Is zoiets mogelijk en waar?

Weet jij het antwoord?

/2500

Volgens mij heb je daar een vergunning voor nodig en toch wel goede ervaring..

Nou het lijkt me niet verantwoord. Ze moet toch eerst in een afgezet weiland/bak gaan rijden. Ze vind het mischien veel leuker maar als het misgaat, kunnen meerdere mensen daar slachtoffer van worden.

ik heb zelf eens bij park weerterbergen ( roompot ) gelogeerd, en daar tegenover was een manege. samen met 2 broers heb ik toen een paard gehuurd en zijn we met een begeleider zelf ook op een paard ruim een uur door het bos tegenover gereden. Was ontzettend leuk, en had zelf nog nooit paardgereden... Het kan dus wel.. Toegevoegd na 13 minuten: voor de duidelijkheid; we zaten allen op een zeer mak, ( bejaard ) paard, en de paarden waren uitermate bekend met de weg. Als de begeleidster stopte stopten de paarden ook, en als ze weer doorreedt reden de paarden ook. De lieve paarden luisterde eigenlijk alleen maar naar hun "baas" die op het voorste paard reed leek het. En het was ook niet op de openbare weg maar in een nabijgelegen bos. Bleef wel een fantastische ervaring, voor het eerst zo hoog op een paard zitten in de wilde natuur ( want zo voelt het wel natuurlijk ) Echte aanrader!

Maneges stellen echter vaak als eis dat u een ruiterbewijs moet hebben, voordat u met een gehuurd paard de openbare wegen en paden op gaat. U beschikt dan namelijk voldoende vaardigheden om paard te rijden. Behalve een ruiterbewijs kan worden geeist dat u (aantoonbaar) WA-verzekerd bent. Een ruiterbewijs kan bovendien verplicht zijn in bepaalde, per gemeente aangewezen, gebieden. Informeer bij de eigenaar van het gebied of u het ruiterbewijs 'op zak' moet hebben als u in dat gebied gaat rijden. Het is niet verantwoord om zonder enig ervaring de openbare weg op te gaan. Een paard is een vluchtdier, stel het paard schrikt en slaat op hol. Dan weet ze niet wat ze doen moet omdat ze geen rijervaring heeft. Beter dat ze eerst wat lessen neemt voordat ze de weg op gaat.

Bronnen:
http://www.politie.nl/Vraagbaak/wanneerise...

Zonder begeleiding is dit zeer gevaarlijk, en dus af te raden. In sommige buitengebieden is daarnaast een ruiterbewijs verplicht. Je kunt bij een manege informeren naar buitenritten. Veel maneges hebben deze wel, zeker als ze bij een bos liggen Verwacht geen wilde rit, dat is gewoon niet mogelijk en veel te gevaarlijk als je niet kunt rijden.

Er zijn voor mensen die niet kunnen paardrijden stapritten. Dit klinkt misschien saai, de hele rit stappen. Maar als je door een mooi gebied heen rijdt is het harstikke leuk! Volgens mij kan je dit doen op een manage bij Bergen. Ze hebben daar hele mooie duinen!

Er zijn maneges die beweren dat hun paarden zo mak zijn dat er zelfs mensen zonder ervaring op naar buiten kunnen, ja. Gelukkig zijn het er niet veel. Een paard is een vluchtdier, en zal dat altijd blijven, hoe mak ook. Elk paard kan schrikken en wegrennen en dit loopt niet zelden heel ernstig, soms zelfs fataal, af. Het risico dat je neemt is enorm, en ik vind het zeer spijtig dat lang niet alle mensen, zelfs niet alle maneges, dit beseffen. En dan heb ik het nog niet eens over hoe het voor het paard is, twee uur de bossen in met iemand op zijn rug die nooit eerder gereden heeft en hobbelt als een zak aardappelen. Ooit je evenwicht proberen te houden als iemand op je rug voortdurend van de een naar de andere kant schuift en aan de teugels trekt, waardoor jij door het bit in de mond wordt getrokken, omdat diegene er anders afstuitert? Zo voelt het paard zich. Als je vriendin paardrijden echt zo leuk vindt, laat haar dan eerst eens lessen nemen bij een goede rijschool voor ze naar buiten gaat. Natuurlijk is paardrijden in de bak en beginnen met enkel stap, veel minder leuk voor de ruiter. Maar voor het paard wel prettiger en voor zowel ruiter als paard vele male verantwoorder en veiliger (maar nog steeds niet 100% veilig. Het zijn geen fietsen maar levende wezens! Besef dat goed)

op ameland zijn daar diverse mogelijkheden voor. je krijgt een tamme knol, en gaat onder begeleiding stapvoets het eiland verkennen. zeer de moeite waard!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100