Waarom moet ik gapen tijdens het doen van buikspier oefeningen?

Na een paar minuten moet ik altijd gapen, ongeacht het tijdstip van de dag (ochtend middag of avond).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals al gezegd hier, check je suiker, eet niet voor het trainen, en let vooral met buikspieroefeningen, op je ademhaling! UIT ademen bij de inspanning, en IN bij de ontspanning!

Antwoorden (4)

Meestal gaapt en mens als deze moe is.

Toegevoegd na 17 seconden:
en = een
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je de oefeningen niet goed uitvoert. Wellicht span je je longen of middenrif ook aan, waardoor je zuurstof tekort krijgt met als resultaat gapen.

Adem in vanuit je buik, span je buikspieren aan en adem uit bij het ontspannen van je spieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan zijn dat je gaapt doordat je ontspant door de inspanning of door de concentratie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, waarom moet je gapen tijdens inspanning?

Ik moet heel vaak gapen tijdens fietstochten en zeker als er een stuk(je) zwaar bergop geweest is.
Alsof je dan extra behoefte aan zuurstof krijgt en dat door gapen kunt verbeteren.

Een van de hypothesen rond gapen:
Het zou meer optreden bij een laag zuurstofgehalte in het bloed of een verhoogd koolzuurgehalte.
Maar: (experimenteel is aangetoond, door het laten ademen van lucht met verschillende zuurstofdrukken en koolzuurgehaltes, dat deze beide hypothesen niet juist zijn);

Andere mogelijke oorzaken:
1. abnormaal veel geeuwen tijdens de inspanning kan veroorzaakt worden doordat je suikergehalte in je bloed op dat momont niet goed is. Dit word vaak veroorzaakt door een van de volgende twee oorzaken.
1: te snel na een maaltijd gaan sporten(zeker na een zware maaltijd) hier moet minsten 1.5 uur tussen zitten.
2:juist een tekort aan suikers door te lang voor de inspanning niet gegeten te hebben bijvoorbeeld meer dan 3 uur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi, +!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het 2e antwoord van de eerste link is Briljant! Dank!