binnen 1 jaar 240 km kunnen fietsen

ik ga volgend jaar een fietstocht van 240 km fietsen.
ik heb nu een normale conditie.

is het mogelijk om dan die tocht uit te fietsen met training?
zoja, hoeveel trainen?

Toegevoegd na 1 minuut:
btw, we doen het voor het goede doel!
niet dat het iets uitmaakt, maar ik vertel het even.;)

Weet jij het antwoord?

/2500

Met training kun je in ieder geval al heel veel gaan bereiken. Zeker met een jaar te gaan nog. Als je er een dag over doet ga je 10 km/u, dat redt je dan makkelijk, al kun je nagaan dat je het sneller doet dan in 24 uur. Veel succes!

Met een paar tochten van 25 en 40 km had ik voldoende voorbereiding om een tocht van 1400 km in 14 dagen te doen. Dat is 100 per dag, en was goed uit te houden. Als je een dergelijke vakantie doet, dan kan je gemakkelijk daarna op een dag die tocht van 240 km uitvoeren. ja dus, gewoon doen.

Het is van belang dat je je duurvermogen gaat trainen. Dus niet je spieren supersterk maken, maar vooral je conditie omhoog brengen. En iets bedenken tegen zadelpijn :-) Als ik jou was, zou ik binnenkort een zaterdag uittrekken om je beginpositie te bepalen. Begin 's morgens om 8 uur, fiets rondjes van 5 of 10 km en kijk hoe ver je komt. Dan weet je wat je nu al kan. Afhankelijk daarvan zou ik doelen gaan stellen: hoeveel rondjes van 10 km je over een maand, 2 maanden, etc moet kunnen. Ik denk dat je er i.i.g. ieder weekend een dag aan moet besteden, en de laatste 2 maanden het trainingsschema nog wat intensiveren, tot 2 weken voor de Grote Dag. Die laatste 2 weken moet je het juist wat rustiger aan doen, anders ben je te vermoeid. Succes ermee!

ik kende ooit iemand die beweerde dat hij dat 1-2 x per jaar deed ZONDER al te veel training vooraf. ik geloof dat niet. Wat je vooral moet trainen is uithoudingsvermogen en daarmee ook wel snelheid WANT als je je gaat voortslepen met 10 km per uur moet je 24 uur!!!!! fietsen voor die afstand. Ik heb ooit voor een tocht van ca 110 km 2x per week getraind (meer tijd had ik niet) en begon met stukken van ca 20 km en op het eind, 1x per week 40 km en 1x per week 50 km, gedurende ca 4 maanden Daarop is die tocht gelukt maar ja, dat was maar de helft van jouw afstand (het was wel in Limburg dus heuvel op heuvel af, maar jij hebt straks windtegen met pech). Als je begint met 2x per week en de afstand opvoert tot je probleemloos 60 km kunt fietsen en dan bijv 3x per week 40 km fietsen. En dan af en toe in een weekend gewoon ruim 100 km fietsen Zo'n dag verloop toch heel anders en in de feestvreugde komen ver vaak onvermoede krachten naar boven. Maar als je nooit meer dan 25 km hebt gefietst wordt het heel zwaar. Veel sterkte en veel plezier

Ik kon met een matige conditie 150 km fietsen. Ik stopte altijd na 10 km wegens moe, maar op een bepaald moment dacht ik: wat nou, ik moet toch verder kunnen komen/ Dus na 10 km even afstappen, uitrusten, en verder. Waarna ik ineens 50 km van huis was en ook maar weer teruggefietst ben ;-) De volgende dag was ik wel moe, maar toch. Daarna eens 120 gefietst, en daarna lag mijn dagafstand op zo'n 150 km. Dus als je het een beetje opbouwt, zou jouw afstand geen probleem moeten zijn. Zorg wel dat je een goede fiets hebt en vooral een goed zittend zadel, en gebruik wielrennershandschoentjes omdat je anders zere handen krijgt. Begin deze zomer met tochten in het weekend, desnoods gebruik je de truc die ik toepaste toen ik het zat was steeds in dezelfde omgeving rond te fietsen: plan een route waarbij je aan het eind van de rit bij een station bent waar je de trein kunt terugnemen, met fiets en al. Dat geeft je misschien wat meer zekerheid als je bang bent dat je de afstand die je in je hoofd had, nog niet haalt. Bijhouden hoever je gefietst hebt en waar je geweest bent kan leuk zijn en kan je inzicht geven in je vorderingen Ga niet racen, fiets gewoon lekker door. Als je op pad gaat, zorg voor een goeie kaart, zonnebril en antizonnebrand, iets om je gezicht en lippen mee in te smeren (ook als de zon niet schijnt, door het fietsen drogen huid en lippen toch uit), elementaire reparatiespullen (plakspullen, steeksleutels - en zorg dat je weet hoe je een band plakt en dergelijke)), flink wat water (zeker als het warm is, je verliest meer vocht dan je denkt), eten (appels, brood, dingen die energie geven en niet gaan smelten als het warm is), wc-papier, iets neutraals waarmee je schrale huid kunt insmeren (als je gaat zweten en dat gaat schuren in je bilnaad, ben je blij dat je die vaseline bij je hebt) en als je onderweg ook rondbanjert in de natuur, neem dan ook een tekentang mee. Plus een zakje om je eigen rommel weer mee te nemen. Daarnaast alles wat je zelf prettig vindt: boek voor een pauze onderweg? Camera? Muziekje? (Pas met oordopjes wel op dat je het verkeer om je heen nog goed kunt horen!) Je zult merken dat je steeds grotere afstanden kunt fietsen, dat geeft een kick, en het is heel erg goed voor je conditie. Succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100