Is er wetenschappelijk onderzoek gedaan naar qigong (chi kung) en taijiquan (tai chi)?

Ik lees steeds dat er wetenschappelijk onderzoek zou zijn gedaan naar taijiquan en qigong, maar ik zie daar nooit vermeldingen naar wetenschappelijke literatuur bij.

Is dat onderzoek er echt en zo ja, waar dan (liefst internetbronnen, maar boeken mag ook), of is het maar iets wat men roept om het onderwerp beter te doen lijken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
2.5K

Het beste antwoord

Er is aardig wat research gedaan op het gebied van Qigong in relatie tot gezondheidseffecten, zie bijv. http://www.qigonginstitute.org/html/dissertations.php
of http://www.qigonghealing.com/qigong/research.html
of. http://www.qigongresearchsociety.com/?cat=11

Type in Google de termen 'Qigong research' en kijk het zelf maar na.

In China worden medische onderzoeken vaak standaard gecombineerd met qigong, incl. verslaglegging van resultaten. Taiji is in dat kader eigenlijk 'gewoon' een heel bekende vorm van qigong.

Hieronder wordt gesteld dat Qi niet gemeten zou kunnen worden, maar dat gebeurt tegenwoordig ook al onomstotelijk tot zekere hoogte. Qi (levensenergie) is in feite bio-electrische energie, die weldegelijk te meten is. Vooral als het gaat om de toename of afname van bioelectrische energie, over een concrete periode of in een bijzonder kort tijdsbestek...

Vanuit de gevestigde westerse medische orde is er o.a. vanwege uiteenlopende belangen altijd wel weer een nieuwe onderzoeksvraag die nog verder wetenschappelijk onderbouwd kan worden, maar dat is bij onderzoek naar kanker of erfelijke aandoeningen bijv. eigenlijk niet anders. Neemt niet weg dat positieve uitwerkingen al wel onderbouwd kunnen worden met kwantitatief onderzoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moeilijk een "beste antwoord" te kiezen. Het antwoord van Conqie was praktisch even goed als deze. Ik heb voor dit antwoord gekozen, omdat ik hier via 1 van de links gelijk wat cijfers, harde feiten dus, gepresenteerd kreeg.

Andere antwoorden (2)

Op wikipedia staan wat links naar bronnen van onderzoek.

leuke vraag, zonder het mezelf bewust te zijn vroeg ik me dat ook wel af.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Chi_Kung
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten van chi qong en tai chi maar de grap is dat de energie die vrijkomt bij het beoefenen van deze 'sporten' niet te meten is (is een boeiend filmpje over; chi qong master in Jakarta). Daarom zijn er misschien geen rapporten over te vinden; ze weten niets :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, het klassieke "niet te meten" argument. Ik vraag me altijd af op wat voor manier mensen het verschil maken tussen "niet te meten" en "niet aanwezig".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt ervanaf wat je wilt meten natuurlijk. Mijn vraag was algemeen, niet specifiek over energie of qi. Er is wel meer te meten dan alleen dat. Overigens schijnt men met een squid-apparaat wel het menselijk elektromagnetisch veld gemeten te hebben en dat bleek bij qigong-beoefenaars vele malen sterker te zijn. Volgens zeggen wederom, ook daarvan heb ik het onderzoek zelf niet gezien.