Hoe kan ik pijn aan mijn billen na het mountainbiken voorkomen?

Heb gister 20 km op me mountainbike gefietst, maar nu erg pijn aan me billen..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
5.1K

Het beste antwoord

Een goede fietsbroek met zeem direct op de huid is de basis samen met een goed passend zadel.
Bouw het fietsen op om je lichaam te laten wennen.
Als ondanks een goede opbouw de pijn blijft laat dan goed naar het zadel kijken. Laat je hierin adviseren door een goede fietsenmaker. Laat hem/haar jou vertellen waarom je juist voor een nieuw zadel zou moet kiezen en wat de verschillen zijn met het zadel dat nu op je fiets zit.

Toegevoegd na 6 uur:
Hallo "gewoon - Kim - ofzo"
Als je een dame bent, die misschien toevallig Kim heet, dan kun je er zeker eens op letten dat je een "damessportzadel" kiest; deze zijn wat beter op de anatomie van vrouwen gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het beste kun je een fietsbroek aanschaffen met zeem erin, dat fietst een stuk comfortabeler.
Je moet dan ook geen onderbroek aandoen, want de naden van je onderbroek kunnen dan ook gaan irriteren.

Verder is het dan een kwestie van iets vaker doen, zodat je achterste gewend raakt aan het zadel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar kan ik die halen tegen een redelijke prijs?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een sportwinkel of een fietsenzaak. Wat noem je een redelijke prijs? Die broekjes kosten zeker minimaal 20 Euro, maar ze gaan dan ook best wel lang mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja klopt, wat is redelijk.. Ik ben nog student dus misschien kun je dan een inschatting maken ;)
Maar 20euro vind ik wel redelijk dan ja! Dankjewel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cyclewear heeft vaak wel leuke aanbiedingen:
http://cyclewear.eu/ Idem voor de Futurumshop (geen verzendkosten):
http://www.futurumshop.nl/sportkleding.whtml
De pijn is de pijn van een beurs gevoel, het zitvlees is geplet.
Dit kan je voorkomen door het langzaam op te bouwen, eerst een paar km. wat dagen later wat meer en meer, na enkele weken kan je zonder probleem en pijn achteraf je 20 km. rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb het altijd willen weten .je duimpje is omhoog gevlogen.
pijn aan de bilspieren of pijn door het zadel?
bouw het fietsen langzaam op, blijft de pijn dan kan je kiezen voor een andere zadel en/of de juiste kleding.

veel fiets fun gewenst!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik denk dat het voor n groot deel ligt aan het zadel. Heb pijn op mn bot onder die onder die laag bilpartij zit zeg maar..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan kan je kijken voor een wat 'bil-vriendelijker zadel' al dan niet icm met fietskleding (verdikt zitvlak) dit is niet de garantie dat het de volgende keer niet voorkomt, want het blijft ook een kwestie van wennen
een lange tijd op een klein zitvlak icm met de bewegingen en druk op het zadel blijft ook wel een kwestie van wennen. de juiste aanpassingen zullen het probleem uiteraard wel een stuk kunnen verminderen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
no thanx :)
Ik had t op mn wielrenfiets. Ander zadel erop en de pijn was weg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt ook zadelhoezen met gel erin, dat zit ook een stuk comfortabeler!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi gewoonkimofzo ik weet niet of je wielerkleding hebt met zeem. ik kan je hierbij alvast vertellen dat zadeldekjes met gel een slecht idee zijn, ik kan het weten want ik werk in een fietsenwinkel. dat komt namelijk omdat die dekjes constant aan het verschuiven gaan. het beste is wielerkleding met zeem en als het dan niet opgelost is kan een ander zadel uitkomst bieden. veel plezier!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee heb ik (nog) niet, maar betekent dat dat ik in een strak legging achtige broek moet gaan fietsen of kan ik daar nog een andere (sport)broek over aan doen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel! Nuttige tips :)