wat is het verschil tussen Karate en Jiujitsu?

ik twijfel of ik op Karate ga of op Jiujitsu.
en wil graag de verschillen weten er tussen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
15.4K

Het beste antwoord

Jiu Jitsu is de oervorm van Judo en Karate en is uit de bekende Kung Fu ontwikkeld. Het was de Japanse variant/tegenhanger van de Kung Fu.

Later zijn de werp, grond en verwurgingtechnieken daar als wedstrijdvorm uitgehaald onder de naam Judo. De slag, stoot en trap technieken zijn als wedstrijdvorm onder de naam Karate eruit gehaald. Karate heeft zich later opgesplitst in meerdere stijlen. Van Judo weet ik dat niet. Judo wordt als verdedigend gezien en Karate als aanvallend.

Jiu Jitsu wordt soms foutief als de samenvoeging van Judo en Karate gezien. Dit komt omdat er na de tweede wereldoorlog belangstelling kwam om de oervorm Jiu Jitsu ook als wedstrijd vorm te gebruiken.

Wil je voornamelijk verdedigend werken waarbij de tegenstander gespaard wordt, dan kies je het best voor Judo. Hier zit veel worstel-achtig grondwerk bij. Daarom is een judopak ook veel zwaarder en sterker van bouw dan een karatepak. Judo is geschikt voor mensen die afwachtend en observerend van karakter zijn, en reageren op de techniek die de aanvaller als eerste gebruikt. Je ziet bij Judo wedstrijden dan ook dat eigenlijk geen van beiden gebrand is om als eerste los te gaan. Rust en degelijkheid in techniek is de sleutel van Judo.

Wil je aanvallend te werk gaan (denk aan full contakt) dan kies je voor Karate. Hier blijf je op de benen staan en er is geen grondwerk. Karatepakken zijn licht en ruim, gemaakt om vlot te bewegen en veel te spingen. Karate past bij karakters die niet afwachten en als eerste aan zet willen zijn. Die de overhand uit de eerste klap willen halen. Je ziet karatekas in wedstrijden dan ook als een schaatser direct op het startsignaal reageren. Snelheid in actie en reactie is de sleutel van Karate.

Is je doel de sport te doen uit zelfverdediging, dan zou ik voor de oervorm Jiu Jitsu kiezen omdat daar beide elementen inzitten die je leert gebruiken op inschatting van de situatie. Op straat heb je hier het meeste voordeel bij, mocht je het ooit nodig zijn. Het pak heeft van beiden wat en is in tegenstelling tot het Judo en Karatepak niet wit, maar zwart. Jiu Jitsu heeft net als Kung Fu ook wapentrainingen voor messen en stokken, echter het gaat minder ver dan Kung Fu dat ook seizen, harken en zwaarden gebruikt, eigenlijk alles wat je mogelijk als wapen zou kunnen gebruiken. Jiu Jitsu is dus heel breed en daardoor ook moeilijker te leren dan Karate of Judo. Veelzijdigheid en onverwacht van techniek wisselen is de sleutel van Jiu Jitsu.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waauw. dat is opeens stuk duidelijker ik ga dek ik lekker op karate maandag ga ik eens langs dank u wel

Andere antwoorden (5)

Het belangrijkste verschil is dat er bij Jiujitsu worpen en grondwerk in de training zit. Karate heeft dat ook, maar daar ligt niet de nadruk.

Toegevoegd na 10 minuten:
Oh ja, de wedstrijden bij karate vond ik leuker om te doen (wel ook afhankelijk van de stijl), dan de geforceerde gevechten bij Jiujitsu.

Jiujitu is meer all-round.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Karate heeft geen grondwerk en/of worpen. Ik heb het ruim 20 jaar gedaan, 1ste dan kyokushinkai karate.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij kyokushinkai zitten idd geen worpen/grondwerk, maar bij de stijl Wado Ryu echter wel. Kijk maar eens op http://http://www.kbn.nl/karate/stijlen/wado-ryu-
ga op jiujitsu, beste vechtsport die er is!
hou dat 5 jaar vol en je kan zelfs een zware kickboxer aan zonder al teveel kracht te gebruiken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bamibal
13 jaar geleden
Dat vraagt hij toch niet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bullshit, niets anders dan bullshit wat je hier schrijft. Ik denk dan ook niet dat je Jiu Jitsu, Karate, Judo of Muay Thai doet. Klok, klepel...ergens vermoed ik.
Ik heb zelf een aantal maanden jiujitsu gedaan, en de nadruk licht hierbij vooral op zelfverdediging. Je leert hier om te gaan met levensbeëindigende situaties (vb. je tegenstander heeft een mes, je leert hoe je moet reageren bij welke steek beweging om de tegenstander het wapen afhandig te maken) Je gebruikt vooral de soepelheid van je lichaam en niet zozeer kracht.

Ik heb zelf nooit aan karate gedaan dus ik kan hier weinig nuttigs over zeggen, maar als we kijken naar de vertaling van Karate dan ga ik er van uit dat er niet met wapens wordt gewerkt.

Karate betekend vertaald: Lege hand
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jiu Jitsu is meer een combinatie van Karate en Judo. Veel uitgebreider dan Karate en een completere sport.
Al vind ik beide sporten mooie sporten om te beoefenen, zou ik zeggen: Ga voor Jiu Jitsu :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor karate heb je in iedergeval heel veel geduld nodig. Alles moet tot in de puntjes precies en je moet het telkens weer herhalen. Dat was de reden waarom ik het na 4 jaar maar opgaf ;)
maar ik moet wel zeggen, het is nu 2 jaar na ik er weg ben gegaan, maar het meeste kan ik nog steeds even goed. dus het oefenen word uiteindelijk wel beloond ;)