Bij honkbal als er minder dan twee uit zijn en er is een "runner" op het eerste honk en de slagman slaat een diepe bal die makkelijk wordt gevangen

Mag dan de "runner" naar het tweede honk? Of moet hij of teruggaan of proberen bij derde te komen of is hij veilig bij tweede honk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (2)

Bij een vangbal is de slagman uit en de runner mag rennen en moet uitgetik worden voordat hij op een volgende honk komt.

Bij softbal moet er bij een vangbal teruggelopen worden door iedereen die hun honk verliest
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een hoge bal die makkelijk te vangen is, is het verstandig als runner op je honk te wachten totdat de bal gevangen is.
Volgens de spelregels mag de runner niet naar het volgende honk als de bal in 1x zonder stuiter gevangen wordt (uit de lucht).
Mocht je als runner al op weg zijn of op het volgende honk staan en de bal wordt gevangen moet je dus terug naar het vorige honk. Het team dat in het veld staat kan de runner op het moment dat je terug zou moeten dan ook uitbranden op het vorige honk.
Echter, als de runner wacht tot de bal daadwerkelijk in de handschoen gevangen is mag hij naar het volgende honk rennen. Het veldteam kan hem dan wel uitbranden of uittikken.