Waarom is bij veel sporten, zoals voetbal, wiet verboden en alcohol niet?

In maart 2009 testte Purrel Fränkel, een Nederlands voetballer, positief op cannabis. Hij werd een maand geschorst, terwijl cannabis niet bepaald bevorderend is voor de sport. De enige reden die ik kan bedenken, is dat het niet in de lijn van de sportieve geest is. Maar waarom is alcohol dan niet verboden in de sport?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
2.6K

Het beste antwoord

Omdat alcohol een volslagen maatschappelijk toelaatbare, in de samenleving verankerde en zeer breed gebruikte drug is. Volkomen onterecht als je ziet wat voor goedje het eigenlijk is en doet, en helemaal krom als je ziet hoe er met andere drugs die beduidend minder schadelijk zijn (met name voor de omgeving van de verslaafde) wordt omgegaan. Op een of andere manier heeft alcohol een uitzonderingspositie in het rijtje harddrugs, vanwege de leeftijd en de vreemde positieve associaties die veel mensen er mee hebben.

Voor serieuze sporters aan alcohol en sport trouwens niet samen, hoor. Hooguit een biertje NA de wedstrijd. het Nederlands elftal staat echt niet als een balletje op het veld.