Schaakcomputers worden steeds beter. Een zakschaakcomputer uit de speelgoedwinkel speelt al sterker dan een grootmeester. Een beetje frustrerend is het wel, dat je na jaren schaakstudie van een stuk kinderspeelgoed moet verliezen. Tien jaar geleden waren schaakcomputers nog niet zo goed, maar ook toen al wonnen ze van sterke clubschakers. Nog verder terug in de tijd, in 1980, bestonden schaakcomputers nog maar net. Ze konden er toen niet veel van en iedereen moest lachen om de sullige zetten van de computer die met een biepje werden aangekondigd. Men geloofde niet dat een schaakcomputer ooit van de wereldkampioen zou winnen. Hoe zou de mens ook ooit verslagen kunnen worden door iets dat hij zelf heeft uitgevonden? In die tijd sloten schakers en computerdeskundigen weddenschappen af over de vraag of een schaakcomputer vóór het jaar 2000 de wereldwereldkampioen zou verslaan. In dit verhaal lees je wie de weddenschap won.

Je kunt zeggen dat een schaakcomputer over een stelling nadenkt, net als mensen. Het ligt er wel aan wat je onder denken verstaat. We weten niet goed hoe onze hersenen werken, dus ook niet hoe mensen denken. Maar wel weten we precies hoe een schaakcomputer denkt.

Een schaakcomputer is een rekenmachine die razendsnel getallen bij elkaar optelt en aftrekt. De computer rekent aan schaakstellingen alsof het getallen zijn. Elke schaakstelling krijgt een waarde, een soort rapportcijfer. Staat wit bijvoorbeeld een loper voor, dan krijgt de stelling de waarde 3 omdat een loper 3 punten waard is. Staat het gelijk, dan krijgt de stelling de waarde 0. Als wit alle stukken van zwart slaat en zelf niets verliest, dan heeft de stelling de waarde 39. Reken maar uit. Een nog hogere waarde krijg je als wit al zijn pionnen laat promoveren tot dame. De waarde van alle witte stukken tezamen is dan 103. Is dit al de hoogste waarde? Nee, er is een uitzondering. Als het schaakmat staat, dan heeft de stelling een nog hogere waarde. Dit betekent dat mat geven de allerbeste zet is. Vanwege de hoge waarde van de koning zal een schaakcomputer nooit zijn koning wegeven en altijd netjes schaak opheffen.

Maar hoe weet een schaakprogramma hoe de schaakstukken bewegen? Ook daarvan kun je met eenvoudige rekenregels een voorstelling maken. Elke stuk heeft zijn eigen regels die lijken op optellen en aftrekken.

Lees meer nuttige info hierover op: http://www.xs4all.nl/~jeroenvu/schaken/0_schaakcomputer/0_schaakcomputer.htm
Daar wordt het heel duidelijk uitgelegd!