Waarom doet Turkije mee aan de EK kwalificaties?

Turkije ligt voor het grootste deel (97%) in Azie, dus dan horen ze toch met de AFC (Asian Cup) mee te doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Voetbal
12.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en Israël .....

Antwoorden (4)

Turkije hoort staatkundig bij Europa.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze ook in Europa liggen mochten ze kiezen om bij welke continentale voetbalbond ze zich wilden aansluiten. En de Turken hebben voor de Uefa gekozen. Waarschijnlijk omdat de wedstrijden interessanter zijn, betere tegenstanders, kans op meedoen aan het EK tegenover het minder Aziatische equivalent. Daarnaast is het voor de clubs in Turkije, zoals Fenerbahce Galatasaray en Besiktas, interessanter om mee te doen met de Uefa Champions League dan met de Aziatische AFC Champions League

Toegevoegd na 1 minuut:
Dezelfde situaties doet zich ook voor bij landen als Kazachstan en Azerbeidzjan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze, net als Rusland, Kazakhstan, Cyprus, Israël, Georgië, Armenië, en Azerbaidjan zijn ingeschreven bij de UEFA, en niet bij de AFC.

Al die landen liggen volledig of grotendeels in Azië. Maar ze hebben allemaal om politieke, historische, of sportieve redenen besloten zich te voegen bij de UEFA.

Er valt meer geld te verdienen in de Europese competities. Het niveau is hoger in de Europese competities, waardoor je spelers met meer weerstand spelen en een hoger niveau kunnen bereiken. Wellicht is het ook prestigieus om goed te presteren in Europese competities, terwijl verder komen in de Aziatische competities vanwege de mindere weerstand als minder indrukwekkend wordt ervaren.

In elk geval, Turkijë heeft van oudsher een Europees gerichte geschiedenis. Het is dus niet per sé verbazingwekkend dat zij zich met de Europese ploegen willen meten.

Wat dan wel weer verbazend is, is dat deze vragen altijd over Turkijë of Israël lijken te gaan, maar die andere landen altijd buiten schot blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer komt Israel bij de EU dan? Zou dat niet een logische volgende stap zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat ze het dan eerst zelf zouden moeten willen, en zover ik weet is daar vooralsnog sowieso geen sprake van. EU-lidmaatschap is geen vereiste voor UEFA-lidmaatschap, of vice versa.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet dat wat je zegt over Uefa en EU lidmaatschap. Toch blijf ik het vreemd vinden, het gaat me niet specifiek om Turkije of om Israël, maar als we zo doorredeneren kunnen we Algerije ook wel mee laten doen of zoiets. Laten we het er op houden dat die beperkingen op basis van land of werelddeel wat mij betreft sowieso overbodig zijn, maar als ze er dan toch zijn dan vind ik dit vreemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tsja, ik maak die regels niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:) Nee, was het maar zo.
Turkije mocht kiezen omdat het land in twee continenten ligt. Turkije koos voor de UEFA omdat:
* het voetbal in Europa op een hoger peil staat;
*75% van de topclubs spelen in het in Europa gelegen Istanbul;
*Turkije politiek op Europa gericht is (Lid NAVO);
Israel mocht de UEFA in omdat het daar niet geboycot werd en in de Aziatische bond wel.
*De voormalige Sovjet-Unie landen waren al lid van de UEFA en zijn omdat de Sovjet-Unie (ook voor het kleinste deel) in Europa ligt. Zij zijn gewoon lid gebleven.
*Meest bijzonder is Australië dat als land midden in Oceanië ligt, maar liever tegen de sterkere Aziatische landen speelt dan tegen landen met 10.000 inwoners. Zij zij overgestapt.
* Ook heel bijzonder is dat de Zuid-Amerikaande landen Suriname, Guyana en Frans-Guyana geen lid zijn van de Zuid-Amerikaande bond maar van de Concacaf, de midden-Amerikaanse bond.