Waarom mogen teams waar mogelijk in eigen land spelen op Euro2020?

Teams die het geluk hebben dat een speelstad in hun thuisland meedoet aan dit EK die mogen allemaal de meeste wedstrijden in de poulefase in die stad en dus in hun eigen land spelen. Voor oranje betekent dit dat alle 3 de wijdstrijden plaatsvinden in het officiële Oranje thuisstadion: de Arena. Dit is oneerlijk (groot) thuisvoordeel. Waarom is er niet random geloot in welke stad te spelen?

2 jaar geleden
in: Voetbal
1.2K

Antwoorden (1)

Toch is er wél door loting bepaald welke poulewedstrijden in welke speelsteden gespeeld worden. Hierbij heeft de Europese voetbalbond gekeken naar geografische spreiding en sportieve prestaties.

De speelsteden zijn niet gekozen op basis van het nationale elftal of de schoonheid van het land. Er waren verschillende criteria gesteld aan de speelsteden, zoals een internationaal vliegveld, goede transportmogelijkheden en luxe accommodaties.

De wedstrijden zijn verspreid over heel Europa, zodat alle voetbalfans de wedstrijden van dichtbij kunnen meemaken. Twee kwartfinales zijn toegewezen aan speelsteden in het oosten (Azerbeidzjan en Rusland), terwijl de andere twee kwartfinales zijn toegewezen aan speelsteden in het westen van Europa (Duitsland en Italië).

Omdat Bilbao en Dublin niet konden garanderen dat er vanwege het coronavirus toeschouwers bij de wedstrijden aanwezig mochten zijn, besloot de UEFA die wedstrijden te verplaatsen naar Sevilla, Sint-Petersburg en Londen.
Amadea