Drie clubs mogen Nederland volgend seizoen in de (voorronde) van de Europa League vertegenwoordigen. Normaal gesproken twee op basis van de ranglijst, dat zouden dan PSV en Feyenoord zijn, en één op basis van de bekerfinale.
Aanvulling Nosky:
In totaal mogen er aankomend seizoen 5 clubs uit de Eredivisie uitkomen in verschillende Europese competities. Omdat Nederland na seizoen 19/20 op de tiende plaats is geeindigd van de UEFA Coefficienten ranking, betekend dit dat de kampioen van Nederland direct is geplaatst voor de groepsfase van de Champions League. Nummer twee speelt voorronde CL en van de overige 3 gaan er twee de voorrondes Europa League in en de bekerwinnaar - tot huidig seizoen - groepsfase EL.
Echter, vanaf aankomend seizoen (21/22) is er een derde Europese competitie, de Conference League.
Het aantal deelnemende clubs voor Nederland verandert hierdoor niet, maar het rechtstreekse ticket naar de groepsfase EL voor de bekerwinnaar komt te vervallen. Deze speelt ook een voorronde, maar bij uitschakeling kan deze club verder in de Conference League.
SimonV
3 jaar geleden
Mikaapje
3 jaar geleden
dus 1 naar de champions league, 1 naar de europa leauge en 1 naar de europa league door de beker?
SimonV
3 jaar geleden
Ja, zoals ik het begrijp wel.
Nosky
3 jaar geleden
Dit is dus niet (helemaal) correct. In totaal mogen er aankomend seizoen 5 clubs uit de Eredivisie uitkomen in verschillende Europese competities.
Omdat Nederland na seizoen 19/20 op de tiende plaats is geeindigd van de UEFA Coefficienten ranking, betekend dit dat de kampioen van Nederland direct is geplaatst voor de groepsfase van de Champions League. Nummer twee speelt voorronde CL en van de overige 3 gaan er twee de voorrondes Europa League in en de bekerwinnaar - tot huidig seizoen - groepsfase EL. Echter, vanaf aankomend seizoen (21/22) is er een derde Europese competitie, de Conference League.
Het aantal deelnemende clubs voor Nederland veranderd hierdoor niet, maar het rechtstreekse ticket naar de groepsfase EL voor de bekerwinnaar komt te vervallen. Deze speelt ook een voorronde, maar bij uitschakeling kan deze club verder in de Conference League. https://www.footballseeding.com/uefa/country-ranking/2019-20/
https://nl.wikipedia.org/wiki/UEFA-co%C3%ABffici%C3%ABnten