Wat gebeurt er met het volgende resultaat op het WK?

Stel dat 2 landen uit bijvoorbeeld groep E op het WK evenveel punten hebben, evenveel doelpunten en evenveel tegendoelpunten en ze strijden om de 1e en 2e plek of 2e en 3e plek. Wat gebeurt er dan? Moeten ze dan nog een wedstrijd spelen of gaan ze dan naar een andere factor kijken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Voetbal
12.2K

Het beste antwoord

Als er twee of meer teams in een groep hetzelfde puntenaantal hebben wordt er naar de volgende zaken gekeken om te bepalen wat de volgorde is:

het doelsaldo na alle groepswedstrijden.

het aantal gemaakte doelpunten in alle groepswedstrijden.

Mochten bovenstaande regels geen uitsluitsel geven dan gelden de volgende regels:
groter aantal punten behaald in wedstrijden tussen de teams die het betreft.
Voorbeeld: In groep C staat Nederland 1e, maar 2e en 3e staan, met gelijke punten, Argentinie en Ivoorkust. Dan wordt er gekeken naar de uitslag van de wedstrijd Argentinie - Ivoorkust. Als een van de teams daar meer punten behaalde, wint dat team.

doelsaldo behaald in wedstrijden tussen de teams die het betreft.
Het doelsaldo is het aantal gescoorde doelpunten minus het aantal doelpunten dat tegen is gekregen.

doelpunten gescoord in wedstrijden tussen de teams die het betreft.

Mochten bovenstaande regels (ook) geen uitsluitsel geven dan volgt er een loting, door de FIFA
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Om te bepalen welke teams de groepswinnaars en de tweede plaatsen binnen de groepen zijn wordt achtereenvolgens naar de volgende zaken gekeken:
- Allereerst geldt het hoogste aantal punten behaald na alle groepswedstrijden
- Als een of meer teams hetzelfde aantal punten hehben dan wordt gekeken naar het doelsaldo behaald na alle groepswedstrijden (doelsaldo=doelpunten voor - doelpunten tegen)
- Biedt dat geen uitkomst dan wordt gekeken naar het totaal aantal gemaakte doelpunten na alle groepswedstrijden

Als bovenstaande regels niet leiden tot een winnaar en een tweede plaats in de groep dan zal gekeken worden naar de onderlinge wedstrijden van de teams met hetzelfde aantal punten, doelsaldo en doelpunten.
Voor de onderlinge wedstrijden geldt dan het volgende:
- Allereerst geldt het hoogste aantal punten behaald in de onderlinge wedstrijden van de teams die het betreft
- Als een of meer teams hetzelfde aantal onderlinge punten hehben dan wordt gekeken naar het doelsaldo behaald in de onderlinge wedstrijden van de betreffende teams (dit is alleen van toepassing als er meer dan 2 landen hetzelfde aantal punten hebben in de onderlinge wedstrijden)
- Biedt ook dat geen uitkomst dan wordt gekeken naar het totaal aantal gemaakte doelpunten gemaakt in de onderlinge wedstrijden van de betreffende teams (ook dit is alleen van toepassing als er meer dan 2 landen hetzelfde aantal punten en doelsaldo hebben in de onderlinge wedstrijden)

Als bovenstaande regels geen uitkomst bieden dan zal de FIFA een loting doen onder de betreffende teams. Het team dat geloot wordt gaat door naar de achtste finale.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/gebeurd-poule-wedstrijden-gelijkspel-afgewerkt.68486

http://www.goeievraag.nl/vraag/weegt-zwaarder-wk-doelsaldo-onderling.68846

Linksbovenin op de site zit een zoekfunctie. Deze kun je ook gebruiken voordat je een vraag stelt die de afgelopen 3 dagen inmiddels 6 keer is langsgekomen.

Nogmaals:

De criteria bij een gelijk puntenaantal van twee of meer ploegen, in volgorde:
- Doelsaldo
- Doelpunten
- Punten in onderlinge ontmoetingen
- Doelsaldo in onderlinge ontmoetingen
- Doelpunten in onderlinge ontmoetingen
- Loting door het organiserend comité
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, hoe oneerlijk ook, dan volgt er een loting.

Op deze manier is het Nederlands Elftal in 1990 3e geworden in hun poule. In die periode gingen de beste nummers 3 ook nog door naar de 1/8e finale.
Door deze derde plek mocht Oranje het opnemen tegen de Duitsers (de beruchte wedstrijd met het spuug incident van Rijkaard en Völler). Had Nederland 2e geworden, dan hadden we tegen Roemenië gemogen.

Als je al denkt dat dit oneerlijk is...
Tot 1970 deden de FIFA & de UEFA niet aan een strafschoppenserie. Als aan het einde van een wedstrijd de stand gelijk was en het niet mogelijk was de wedstrijd over te spelen, dan werd door middel van loting bepaald wie de winnaar van de wedstrijd was.