Welke opleiding/cursussen moet je volgen om een jeugdscout te kunnen worden in betaald voetbal?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Voetbal
2.2K
Antoni
3 jaar geleden
Op de website Nationaleberoepengids.nl heb ik het beroep gezocht, maar ik vond alleen het beroep Talent Scout. Daarover vind je deze informatie: "Hoe word je een Talent Scout? Een Talent Scout hoeft niet per sé een specifieke opleiding op zak te hebben. Meestal heeft hij of zij een opleiding op het vakgebied waarin hij werkzaam is, zoals sport, muziek of mode. Verder kan hij een training volgen om talent beter op te kunnen sporen." Zie https://www.nationaleberoepengids.nl/talent-scout.
tinus1969
3 jaar geleden
Ik denk niet dat hier een opleiding voor is, maar dat je (ironisch genoeg) ook hiervoor gescout moet worden door een meer ervaren scout.
Antoni
3 jaar geleden
@tinus1969, waarschijnlijk heb je hier gelijk in. "Er zijn niet veel vacatures voor Talent Scouts. Vermoedelijk worden de meeste vacatures intern of via via ingevuld en verschijnen ze dus niet altijd op vacaturesites. Hoeveel werk er is op dit gebied, is daardoor niet goed in te schatten. Het is niet onwaarschijnlijk dat het beroep steeds populairder wordt. De concurrentie in bijvoorbeeld de sportwereld neemt toe, en daarmee ook de behoefte aan gespecialiseerde scouts.", aldus de tekst op https://www.nationaleberoepengids.nl/talent-scout.

Antwoorden (1)

Volgens mij zijn hier geen specifieke opleidingen voor. De meeste scouts in het betaalde voetbal zijn zelf profvoetballer geweest. Het is dus ook kwestie van netwerken.
Er zijn ook enkele mooie verhalen van "nerds" die een algoritme hebben ontwikkeld en op zo'n manier in een functie als scout terecht zijn gekomen. Ook een leuk verhaal: de 21-jarige scout van FC Groningen ( zie bron)