Hoeveel levert het organiseren van het WK nou op? Direct en Indirect

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Voetbal
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt eraan waar het WK gehouden wordt.

Het beste antwoord

Een WK organiseren kost vaak meer dan het opbrengt.

In de nieuwste Hard Gras (literair voetbalmagazine) staat een heel stuk over de organisatie.

In feite komt het er op neer dat de kosten voor het organiserende land zijn terwijl het merendeel van de opbrengsten naar de FiFa gaan.

Een goed artikel hierover staat ook op onderstaande link:

http://www.tijd.be/nieuws/coda_sport/-Een_WK_is_geldverspilling-.8926772-3449.art?ckc=1

Even een citaat: "Internationaal onderzoek wijst op een flinke overschatting van de directe economische opbrengsten. Ondanks alle euforie over de impact van het WK 2006 op de Duitse economie kon Wolfgang Maennig, sporteconoom aan de universiteit van Hamburg, daar later geen enkel bewijs van vinden. Zo zou het WK volgens de Duitse Associatie van Handelskamers 60.000 nieuwe banen opleveren. Maennig toonde echter aan dat de werkgelegenheid in juni en juli 2006 met ongeveer 1 procent steeg ten opzichte van het jaar daarvoor. Omdat de werkgelegenheid in heel 2006 telkens licht hoger uitviel dan in het jaar daarvoor, bleek dus weinig terug te zien van een positief WK-effect. Dat laatste bleek evenmin aantoonbaar voor toerisme en handel. Eerder onderzoek naar het WK van Frankrijk in 1998 en dat in de VS in 1994 kwam tot gelijkaardige conclusies."

Toegevoegd na 1 minuut:
In de Hard Gras stond ook dat enkele stadions die Japan speciaal voor het WK 2002 heeft laten bouwen momenteel weer afgebroken worden, omdat er geen doel voor is. Hetzelfde scenario dreigt voor Zuid-Afrika dat veel geld in nieuwe stadions heeft gestoken. Stadions die veel te groot zijn voor de bezoekersaantallen van de Zuid-Afrikaanse voetbalcompetitie.