Wie was bondscoach van Nederland tijdens het WK van 1994 en wie stond in het doel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Voetbal
7.6K

Het beste antwoord

Ed de Goey was doelman en Advocaat mocht toch naar de Verenigde Staten afreizen als bondscoach.

Oke, deze antwoorden zijn al gegeven, maar er is nog een leuke anekdote die vooraf ging aan het afreizen van team en bondscoach naar Amerika.
Er is namelijk serieus sprake geweest van het verruilen van Advocaat voor Johan Cruijff voor het WK in Amerika. (dat had Gullit waarschijnlijk ook liever gehad, hij verliet het trainingskamp in aanloop naar het WK omdat hij het onder Advocaat neit zag zitten).

Dit getouwtrek voor het WK heeft geleid tot een erg leuk liedje "As Dick me hullep nodig heb":

"De meeste bekendheid werd vergaard met het nummer As Dick me hullep nodig heb, dat in de zomer van 1994 rondom het Wereldkampioenschap voetbal werd uitgebracht. In het lied biedt Johan Cruijff (geïmiteerd door de Utrechter René van den Berg) zijn diensten aan aan de Nederlandse bondscoach Dick Advocaat. Op de B-kant van de single staat een Spaanstalige uitvoering van het nummer. Hierbij is de gesproken tekst de Spaanstalige handleiding van een vaatwasmachine, aangevuld met enkele voetbaltermen.

Het idee voor het nummer was ontstaan in het Radio 1-programma Het Hek van de Dam van Tom van 't Hek. Daarin deed Rene van de Berg wekelijks zijn Cruyff-imitatie. Ferry de Groot was de producer van dat programma. In 1994 was er even sprake van dat Johan Cruijff mee zou gaan naar het Wereldkampioenschap voetbal als bondscoach, in plaats van Dick Advocaat."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Johan_%26_de_Groothandel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede antwoord en leuke anekdote! +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt

Andere antwoorden (3)

Bondscoach was Dick Advocaat

Toegevoegd na 51 seconden:
en natuurlijk was de keep: Edwin van de Sar

Toegevoegd na 2 minuten:
ik weet niet of van de sar de 1e keep was, het kan zijn dat hij nummer 2 was, in dat geval was de 1e keep: Ed de goeij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met Edje de Goey
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van der sar stond in het doel, en advocaat was de trainer...