Nederland speelt in Zuid-Afrika op hoogte, wat voor verschil maakt dat in de sportprestatie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Voetbal

Het beste antwoord

- Deelnemers aan het wereldkampioenschap voetbal in Zuid-Afrika kunnen komende maand het beste op een hoogte van 1100 meter verblijven. Dat zegt de Nederlandse inspanningsfysioloog Raymond Verheijen die voor de derde keer met Zuid-Korea naar de mondiale eindronde gaat. Een aantal landen, waaronder Nederland, bivakkeert op 1700 meter in Johannesburg.

Volgens de inspanningsfysioloog zullen voetballers tijdens het WK op grote hoogte minder snel herstellen tussen wedstrijden omdat er minder zuurstof in de lucht zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal goed +

Andere antwoorden (2)

Er zit minder zuurstof in de lucht, waardoor speler sneller buiten adem kunnen zijn.

Van Marwijk heeft daardoor besloten een trainingskamp in Oostenrijk te beleggen:
Trainen op hoogte bevordert de aanmaak van rode bloedlichaampjes en, uiteindelijk, het vermogen zuurstof op te nemen.

http://www.volkskrant.nl/sport/article1381403.ece/Waarom_Oranje_op_hoogte_traint
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doordat je op hogere hoogte zit kan je moeilijker ademen (minder zuurstof in de lucht)

Je lichaam past je bloed aan zodat je makkelijker zuurstof uit lucht kan halen.

Als je dan later in lager gelegen gebieden gaat sporten ben je in het voordeel omdat je nu bloed hebt dat makkelijker zuurstof uit lucht kan halen.